VAMZDYNAS

 

Sistemą sudaro keturių rūšių vamzdeliai.

  Metaliniai vamzdeliai.Tai-aukšto slėgio vamzdeliai. Jie būna 3,5 мм; 4,5 мм; 6,35 мм; 10мм išorinio skersmens. Visi jie gamykloje nudažomi specialiais dažais. Dirbant stenkis tų dažų nenubraižyti, nes vamzdelis pradės rūdyti ir galų gale iš jo pradės tekėti LHM. Lituoti skyles yra sudėtingas darbas ir tai gali padaryti tik žinovas, todėl geriau yra vamzdelį keisti. Surūdijusį vamzdelį reikia keisti nauju arba naudotu, prieš tai gerai jį apžiūrėjus ir patikrinus. Vamzdelius nuolatos prižiūrėk ir laiku keisk.

  Guminiai vamzdeliai. Jais skystis teka be didelio slėgio. Tai LHM padavimo į siurblį ir grįžtantieji vamzdeliai. Grįžtantis nuo slėgio reguliatoriaus į rezervuarą slėgio padavimo nutraukimo metu gauna apkrovą. Nelankstyk jų aštriu kampu, kad neužlaužtum. Keisk juos, jei aiškiai matai išorinius sutrūkinėjimus. Kad guminis vamzdelis neprasitrintų į metalinius paviršius, surenkant teisingai juos pritvirtink.

  Metaliniai-guminiai vamzdeliai. Jie jungia hidrocilindrus su likusia sistema, bei naudojami slėgių šuolių kompensavimui vairo stiprintuvuose. Guminės vamzdelių dalys padengtos metaliniu tinkleliu. Šio straipsnio autorius mėgino peiliu nupjauti tokį vamzdelį nuo galinio XM hidrocilindro-peilis atšipo. Vamzdelis pagamintas puikiai.

  Permatomi plastiko vamzdeliai. Tai grįžtančio į rezervuarą LHMo iš hidrocilindrų, korektorių ir kitų dalių vamzdeliai. Nelenk jų, kad jie neužsilaužtų. Surenkant tvarkingai juos paklok, kad jie neprasitrintų į gretimas metalines ar kitas dalis.

 

 

© Дмитрий Amator.   Vertė ir redagavo © deimantukas ir proffanas.

 

 

 

 

AMORTIZUOJANTI HIDROSFERA

 

Kad  geriau suprastumėte tolimesnį aiškinimą, pirmiau perskaitykit akumuliatorinės sferos aprašymą.

Čia kalbėsim apie amortizatorinę sferą.

 

SANDARA

Jos  sandara tokia pati, kaip akumuliatorinės sferosišskyrus vieną esminę dalį: sriegio dalyje įmontuotas amortizatorius. Tą matom paveikslėliuose žemiau.

 

Amortizatorinės sferos pjūvis.

Geltona spalva žymi azotą.

Žalia spalva žymi lhm-ą.

Sfera veikimo būsenoje (suslėgtas skystis stumia membraną).

Pav.1

Amortizatoriaus pjūvis.

Geltona-raudona spalva žymi plokšteles-vožtuvus.

Jie pagaminti iš lakštinio plieno. Pro tą vietą skystis iš sistemos patenka į hidrosferą ir atgal.

Pav. 2

 

Amortizatorius  - įtaisas, kurio skersmuo-27 мм ir storis-13 мм. Centre yra kalibruota skylutė, kuri atvira į abi puses. Dar yra 8 angos, išdėstytos ratu aplink centrinę kalibruotąją skylutę. Jas galima suskirstyti į dvi grupes - po 4 angas kiekvienai, išdėstytas kryžmai: 4 uždengtos plokštelėmis iš vienos ir 4 - iš kitos pusės. Plokštelės kalibruotos pagal kietumą ir atlieka vožtuvų, kurie atidaro angas dydžiu, kuris priklauso nuo slėgio, vaidmenį. 4 angos lhm-ą įleidžia, o 4 - išleidžia.

VEIKIMAS.

Kada sistema pradeda veiktisiurblys pradeda pompuoti suslėgtą skystį. LHM-as patenka į sferos vidų pro centrinę skylutę, nustumdamas membraną į sferos gilumą ir suslegia azotą. Slegiamo azoto slėgis už membranos kyla ir jis darosi toks pats, kaip skysčio slėgis. Skysčio slėgis priklauso nuo apkrovos citroen pakabai, o jo padavimą į pakabą valdo aukščio korektoriai. Kai pasiekiamas reikiamas aukštis (automobilis jau pakilo) ir, kai slėgiai suvienodėja, membrana nustoja judėti, korektorius atjungia hidrocilindrus nuo aukšto spaudimo kontūro.

Pradėjus važiuoti, pradeda veikti sfera. Citroenui švelniai linguojant, skystis teka į sferą ir iš jos pro centrinę amortizatoriaus skylutę, kuri visada   atidaryta. Tai vyksta dėl hidrocilindro, kurio viršutinėje dalyje ir yra sfera,  stūmoklio judėjimo jame. Pagal paprastus fizikos dėsnius skystis veikia azotą už membranos. Kai slėgių skirtumas tarp azoto ir skysčio nedidelis,  veikia tik centrinė skylutė. Taip vyksta, kai kelias turi švelnius nelygumus. Bet, kai tik ratas įvažiuoja į didesnę duobę ar ant stambesnės kliūties,  įvyksta kai kas įdomaus. Panagrinėkim, kas nutinka tada.

 

 

Kai ratas užvažiuoja ant stambesnės kliūties,

hidrocilindro strypas staigiai juda viršun, stumdamas stūmoklį. Dabar jau maža centrinė skylutė nepajėgi praleisti didelio tekančio skysčio srauto. Skysčio hidrocilindre ir sferoje slėgių  skirtumas tampa didelis. Ir dabar jau skystis pradeda veikti plokšteles–vožtuvus ir į sferos vidų patenka pro papildomas 4 angas. Azotas už membranos staigiai  slegiamas, sugerdamas visą kelio nelygumo smūgį į ratą.  Srauto kiekis priklauso nuo plokštelių-vožtuvo standumo,  angų skersmens ir slėgio skirtumų hidrocilindre ir sferoje.

 

Jei ratas patenka į duobę, hidrocilindro stūmoklis juda žemyn, slėgis virš jo mažėja ir darosi mažesnis, negu sferoje. Azotas spaudžia membraną, o ji slegia  skystį, kuris atidaro įšėjimo plokštelių-vožtuvų uždarytas  4 išėjimo angas ir teka į hidrocilindrą. Azoto dujų slėgis mažėja. Vėl gi skysčio pratekėjimo srautas priklauso nuo plokštelių, kurios dengia išėjimo angas, standumo, angų skersmens ir skysčio tarp sferos ir hidrocilindro skirtumų. Taip slegiamos ir besiplėsdamos dujos veikia, kaip amortizatorius, kai citroen važiuoja.

 

 

 

 

TIKSLAS.

Amortizuoti, sugerti kelio nelygumus, kai citroen važiuoja, suteikti automobilo pakabai komforto. Neleisti automobilio kėbului smarkiai ir dažnai  svyruoti, esant dideliems ir dažniems nelygumams.

 

KAS APSPRENDŽIA CITROEN PAKABOS MINKŠTUMĄ.

 

Didelio spindulio nelygumų pravažiavimą valdo centrinė skylutė.

Mažo spindulio nelygumų(duobės,bėgiai,aštrūs kampai) amortizavimą valdo vožtuvai-plokštelės (jų standumas).

Centrinių skylučių skersmuo,  vožtuvų-plokštelių standumas, sferos tūris ir azoto slėgis apsprendžia tinkamiausia lhm-o srautą, kuris gesina nelygumų smūgius į ratą, citroen  važiavimą daro minkštu, neleisdamas jo kėbului vibruoti ir nemaloniai svyruoti.

Šie duomenys parenkami kiekvienam žaliakraujui citroen atskirai, priklausomai nuo jo greičio, svorio ir kitų parametrų, todėk netinka ir naudoti sferas nuo vienų automobilių kituose skirtinguose, nors išoriškai sferos ir atrodo vienodos.

 

KODĖL KINTA CITROEN MINKŠTUMAS.

 

Azoto dujos laikui lekiant išsivadėja, todėl slėgis už membranos mažėja. Keičiasi optimalus dujų-skysčio saveikos santykis. Kai dujos išsivadėja labai smarkiai, jų slėgis sumažėja tiek, kad  citroen važiuojant sfera praktiškai visa prisipildo lhm-u. Tada ratui užvažiavus ant pakilimo, skystis membraną prispaudžia prie sferos sienelių, o įvažiavus į duobę, į hidrocilindrą patenka per mažai lhm-o. Hidrocilindro stūmoklio eiga gaunasi per trumpa. Pakaba sukietėja. Tai labiau išryškėja, kai automobilis yra pakrautas ir slėgis hidrocilindruose žymiai didesnis.

 

AMORTIZATORINIU SFERU DUOMENYS.

 

1.             Bendri:

o        Slėgisskaičiukai įkalti ant korpuso šalia pripildymo angos.

o        Tūrisdažniau naudojamos- 400; 500 см3  rečiau- 450 см3

o       Centrinės kalibruotos skylutės skersmuo.

o       Plokštelių-vožtuvų standumas.

o        Membranos medžiaga(desmopanas, urepanas,daugiasluoksnė)

2.            Individualūs:

o        Pagal katalogo numerį(dažniausiai 8-ženklis skaičius).

 

 

© Дмитрий Amator.   Vertė ir redagavo © deimantukas ir proffanas.

 

 

 

 

SRAUTŲ SKIRSTYTUVAS

 

 

1. Paskirsto lhm-ą suslėgtą siurblio tarp vairo ir pakabos, kai slėgio reguliatorius prijungia siurblį prie pakabos.

2. Paskirsto lhm-ą suslėgtą siurblio tarp vairo ir rezervuaro, kai slėgio reguliatorius atjungia siurblį nuo pakabos ir ji maitinama nuo akumuliatorinės sferos.

3. Riboja lhm-o padavimą į vairo sistemą.

4. Riboja slėgį vairo stiprintuve.

 

 

 

 

 

 

 

-          Visuose skysčio įėjimuose yra filtriukai.

-          Skirstantysis plunžeris T1 turi du labai mažo skersmens žiklerius.

-          Hidraulinio pasipriešinimo žikleris sugrįžime iš slėgio reguliatoriaus turi būti įdėtas tinkamai.

-          Plunžeris T2 turi vieną didelį žiklerį.

-          Vožtuvas C riboja slėgį apie 160 атм., kai ratai susukti iki galo(tada girdisi šnypštimas).

 

   

  1. Sujungimas važiuojant tiesiai.

 

 

Plunžeris T1 yra ramybės būsenoje, veikiamas spyruoklės R1. Siurblys pompuoja skystį, nes slėgio reguliatorius sujungtas su pakaba.Vairo sistema slėgio negauna. Toks slėgių skirtumas galimas todėl, kad prie plunžerio T1 yra labai mažo skersmens žikleris, kuris sukalibruotas taip, kad vairas gautų skysčio 0, 85 l/min esant 80 bar slėgiui. Tuo pačiu metu kita skysčio dalis tiekiama plunžeriu T1 išilgai. Koks bebūtų vairo stiprintuvo vožtuvo skysčio poreikis, jis jo gauna tiek, kiek sukalibruotas žikleris. 

 

  

  1. Sujungimas posūkyje.

 

 

Vairas gauna skysčio kiekį, kuris priklauso nuo žiklerio T1. Sukant slėgis vairo sistemoje auga. Dabar atsidaro žiklerio G kanalas. Šis žikleris tiekia 1,25 l/min skysčio, kuris prisisumuoja prie 0,85l/min ir sumoje gaunamas 2,1 l/min . Skystis, praėjęs pro žiklerį G, eina pro plunžerio T2 žiklerį, bet šis plunžeris nieko nelemia, nes jo skersmuo žymiai didesnis. Likęs skystis teka išilgai pro plunžerį T1 slėgio reguliatoriaus link. Sukant skysčio apytaka žymiai didesnė.

 

  

  1. Važiavimas tiesiai, kai slėgio reguliatorius atjungia siurblį nuo pakabos.

 

 

Vairas slėgio negauna. Šiuo metu visas skystis, kai slėgio reguliatorius yra neveiklus, paduodamas į vairą, be slėgio grįžta į srautų skirstytuvą. Kadangi srautų skirstytuve slėgio nėra, skystis pro žiklerį į  plunžerį T1 praeiti negali, nes nėra slėgio skirtumo. Visas siurblio pompuojamas skystis teka į slėgio reguliatorių išilgai T1, o po to vėl į srautų skirstytuvą. LHM-as teka pro plunžerio T2 žiklerį, kurio maksimalus pralaidumas yra 3 l/min. Jei vairo vožtuvas praleidžia daugiau, nei 3 l/min, žikleris praleisti daugiau nepajėgia ir slėgis pradeda didėti. Plunžeris T2 pasislenka kairėn ir likęs skystis grįžta į bakelį.

 

  

  1. Važiavimas posūkyje, kai slėgio reguliatorius atjungia siurblį nuo pakabos.

 

 

Vairo vožtuvas negauna skysčio daugiau, nei 3 l/min. Sukant vairo sistemoje slėgis didėja. Plunžeris T1 pasislenka dešinėn, tuo nesukeldamas jokių veikimo pasekmių ir pasikeitimų. Visame srautų skirstytuve, kai sukama,  slėgis išlieka nepakitęs,  kadangi slėgio reguliatorius neveiklus. Turime tokį patį slėgį abejose plunžerio T2 žiklerio pusėse. Kai vairo vožtuvas naudoja daugiau, nei 3 l/min skysčio, slėgis plunžerio T2 dešinėje didėja ir jis slenka kairėn, kad perteklinis skystis grįžtų į bakelį. Kada slėgis plunžerio T2 dešinėje pasiekia vairo sistemos slėgį, T2 vėl užsidaro ir t.t.

 

  

Skysčio skirstymas:

Kai slėgio reguliatorius įjungtas:

Siurblio našumas – 2,6 l/мin  mažiausiai prie 80 barų.

Važiuojant tiesiai– 0.85 –vairui, 1.85 – pakabai.

Sukant– 2.4 –vairui– 0.6 – pakabai.

Kai slėgio reguliatorius išjungtas:

Siurblio našumas– 4 l/min .

Važiuojant tiesiai ir sukant – 3l/min –vairui, likutis- į bakelį.

 

Skaičiai yra apytikslūs.

 

 

 

 

 AKUMULIATORINĖ SFERA 

 

 

BENDROS ŽINIOS

 

Sferos yra dviejų rūšių: 1) akumuliatorinė (kaupiančioji); 2) amortizuojanti .

Čia aprašoma akumuliatorinė (kaupiančioji) sfera.

 

SANDARA

 

Hidrosfera-tai metalinis korpusas, kurio viduje yra lanksti membrana-kamera.

Gamykloje sferos pro viršuje esančią pripildymo angą pripildomos suspausto azoto. Tada anga užsandarinama varžtu su gumine tarpine. Priešingoje sferos pusėje yra srieginis sujungimas su skyle vidun, kuria sferos vidus susijungia su hidrauline sistema.

Ramybės būsenoje sferos kamera užima visą jos vidinį tūrį, kaip matom paveikslėlyje  kairėje. Membrana šioje būsenoje kažkiek panaši į futbolo kamuolio kamerą .Membrana skiria skystį ir dujas.

 

Akumuliatorinių sferų pjūviai..

Geltona spalva-azotas.

Žalia spalva-hidraulinis skystis.

Kairėje-sfera ramioj būsenoj.

Dešinėj-sfera darbo būsenoj.

 

DARBAS

 

Kada sistema pradeda veikti, siurblys suslegia LHM. Kiek prisimenam iš mokyklinio fizikos mokymo- skysčiai nėra spūdūs, priešingai nei dujos. Patekdamas į sferos vidų, LHMas suslegia dujas, nustumdamas membraną vidun. Spaudžiamų dujų slėgis kyla ir susilygina su skysčio slėgiu. Skysčio slėgį nustato slėgio reguliatorius ir, kada pasiekiamas leistinas maksimalus, perjungia, kad siurblys pompuotų LHMą atgal į bakelį. Slėgiai susilygina. Membrana nustoja judėti. Tačiau sistemos veikimo metu skysčio dėl vidinių sistemos nuotėkių  tampa mažiau. Todėl jo slėgis pradeda mažėti. Azotas, kuris dabar palaiko didesnį slėgį, pradeda stumti membraną atgal į skysčio pusę.Skystis tiekiamas į sistemą iš sferos ir slėgiai vėl suvienodėja. Kada slėgis krenta iki minimalios leistinos ribos, reguliatorius vėl pajungia siurblį, kad jis papildytų sistemą skysčiu.

 

TIKSLAS

 

Leisti siurbliui pailsėti nuo pastovaus skysčio padavimo į sistemą.

Greitai tiekti LHMą didesniais kiekiais, kai to reikia.

Slėgio reguliatoriaus darbo metu sugerti jo sukeliamus slėgio smūgius (hidrosmūgius).

 

KODĖL KINTA LAIKO TARPAS TARP SKYSČIO PADAVIMŲ?

 

Laikui bėgant, azotas išgaruoja ir dujų slėgis sferoje mažėja. Pagal fizikos dėsnius,  sumažėja sferos membranos į sistemą išstumiamo LHMo kiekis, kad ją papildyti.Todėl sutrumpėja ciklas tarp skysčio padavimo ir nutraukimo. Štai kodėl, kai akumuliatorinė sfera išsivadėjusi, girdime dažną sistemos papildymo garsą (reguliatoriaus caksėjimą).

 

PAGRINDINĖS AKUMULIATORINĖS SFEROS DUOMENYS

 

Ji prisukta prie slėgio reguliatoriaus.
Visuose standartiniuose CX, BX, XM ir Xantijose charakteristikos vienodos:

Slėgis 62 (+5; -32) baro.

Talpa 400 см3   .

 

© Дмитрий Amator.   Vertė ir redagavo © deimantukas ir proffanas.

 

 

 

 

 

APSAUGINIS VOŽTUVAS

 

Naudojamas, kad atsakingiausios citroen hidraulinės magistralės (stabdžiai,vairas), tiesiogiai maitinamos hidraulinio siurblio, pirmos neprarastų slėgio atsisakius siurbliui.

TIKSLAS.

Pranešti vairuotojui apie slėgio sumažėjimą sistemoje ir aprūpinti slėgiu stabdžius ir vairo stiprintuvą (panagrinėsime toliau) nors trumpą laiką,kad sėkmingai pasukti, kur reikia, ir sustoti.

SANDARA.

Vožtuvas turi tris išėjimus ir vieną įėjimą. Du išėjimai į priekinį ir galinį korektorius, sumažėjus slėgimui, blokuojasi strypiniu vožtuvu. Taip atkertama pakaba. Skystis, kuris prasisunkia pro strypinį vožtuvą ir korpusą nuteka į grįžtantįjį vamzdelį. Kad būtų aiškiau, nupieštas apsauginio vožtuvo skerspjūvis. Parodytas XM su HA ir DIRAVI vožtuvas. Kitų XM vožtuvas su mechaninių kontaktų sujungimu (kaip ir BX).

 

Pav.1. Slėgio nėra. Strypinis vožtuvas blokuoja korektorius.