1878

Vasario 5 dieną Paryžiuje gimė André Gustave Citroën.  Jis - jauniausias iš penkių vaikų, motina Masza-Amelia Kleinmann (1853-1890) buvo lenkė, o tėvas Lévie Citroen (1842-1884) kilęs iš Olandjos. Citroën (citreon olandiškai citrina) pavardė kilo iš olandiškos pravardės Limoenman, kurią užsitarnavo dar André proproprosenelis, kuris pardavinėjo egzotiškus vaisius Amsterdamo priemiestyje.

 

1885

 André Citroën įstoja į valstybinę vidurinę mokyklą Condorcet.

 

1898

 André Citroën  priimtas į Ecole Polytechnyque

.  

 

1900

Atostogaudamas Lenkijoje, André Citroën pamato įrenginį, kuris medyje pjausto eglutės pavidalo krumplius. Pamąstęs apie šio proceso patobulinimą, naudojant plieną, nusiperka patentą.

 

1901

 André Citroën atlieka karinę tarnybą artilerijoje Mans mieste.

 

1902

 André Citroën investuoja visą savo turtą  į  dirbtuves, kur gamina krumpliaračius su eglutės pavidalo krumpliais.

 

1905

 André Citroën įkuria bendrovę "Société des engrenages Citroën, Hinstin et Cie". Firmos emblema tampa dvigubas ševronas, panašus į eglutės pavidalo krumplius.

 

1908

 André Citroën tampa automobilių firmos  Mors generaliniu direktoriumi ir tvarkytoju.

 

1912

 André Citroën pirmą kartą lankosi JAV.

 

1914

André Citroën veda Georginą Bingen, su kuria jiedu turi keturis vaikus: Jacquelin (1915-1994), Bernard (1917-2002), Maxim (1919-1990) ir Solange (1924-1925).

     

 

1915

Paryžiuje, Quai de Javel krantinėje pastatoma gamykla, kuri turi gaminti 20.000 artilerijos sviedinių kasdien.

 

1917

André Citroën reorganizuoja dar vieną šaudmenų gamyklą Roanne. Karo pabaigoje abi gamyklos gamina 55.000 sviedinių kasdien.

 

1919

 André Citroën pertvarko Quai de Javel gamyklą gaminti automobilius Type A 10 HP, pirmuosius Europoje gaminamus tokiomis didelėmis serijomis.

  

 

1920

André Citroën sukuria didžiulį prekybos ir aptarnavimo tinklą su naujais automobiliais ir atsarginėmis dalimis. Gamykloje Javel prie Type A gamybos dirba 5.000 žmonių, o pagaminti 12.244 automobilių sudaro 30% visos prancūzų automobilių gamybos apimčių.Type A bazėje sukonstruotas traktoriukas žemės ūkiui.

     

  

 

1921

 Vietoje Type A pradedamas gaminti naujas Type B2. Pradedami gaminti specialūs taksi automobiliai. Išbandomas pusvikšrinis Citroën-Kégresse automobilis ir naujas, moterims skirtas, 5CV.

 

1922

 André Citroën sukuria SOVAC, pirmą Europoje kredito kompaniją, kuri egzistuoja iki šiol. Citroën sukuria ir išvysto Prancūzijos kelių ženklinimo sistemą. Paryžiaus Autosalono metu danguje lėktuvas dūmais išrašo užrašą Citroën.

Pagaminami pirmi Citroën žaislai - sumažinti B2 modeliukai.

     

 

1923

Citroën paruošia atsarginių dalių katalogą su technologiniais remonto darbų nurodymais. Liepos 27 dieną įkuriama pirma Citroën užsienio atstovybė Didžiojoje Britanijoje

 

1924

 Liepos 28 dieną įkuriama akcinė bendrovė "Société anonyme des Automobiles André Citroën". Įkurta taxi komapnija "Compagnie des Taxis Citroën".

 Pradėtas leisti mėnesinis žurnalas "Bulletin Citroën", skirtas darbininkams ir atstovams.

Įkurtos atstovybės Briuselyje, Madride, Ženevoje, Kelne, Amsterdame, Kopenhagoje ir Milane. Paryžiaus Autosalone pristaytas 5CV Trefle (padarytas iš "mažojo" 1921 metų 5CV) ir B10, pirmas automobilis su metaliniu kėbulu.

André Citroën apdovanotas Garbės legiono ordinu.  Antra André Citroën kelionė į JAV.

     

1925

 Liepos 4 dieną atidaryta tarptautinė Taikomojo ir pramoninio meno paroda (Exposition des Arts Decoratifs et Industriels), kurios metu ant Eifelio bokšto uždegtas iš 250.000 lempučių sudarytas užrašas Citroën - ir ši iki šiol didžiausia pasaulyje šviesos reklama švietė kiekvieną naktį iki 1934 metų.

Citroën iškėlė bylą prieš Opel, kurio modelis 4/12 PS (vadintas Laubfrosch – medvarlė - dėl žalios spalvos) buvo įtartinai panašus į 1921 metų 5CV.

 

1926

André Citroën įkuria darbų saugos tarnybą, kad išvengti avarijų ir traumų gamyboje savo gamyklose. Atidarytos automobilių surinkimo gamyklos užsienyje -  Anglijoje, Belgijoje, Vokietijoje ir Italijoje. Paryžiaus Autosalone pristatytas modelis B14. André Citroën tampa Garbės legiono  karininku. Iš 600 000 Prancūzijoje važinėjančių automobilių 175 000 Citroën markės.

 

1927

Gegužės 21 dieną André Citroën pasveikina Javel gamykloje Charles Lindbergh'ą, kuris perskrido Atlantą iš Niujorko į Paryžių be tarpinių nutūpimų.

Liepos 2 dieną bankas Lazard tampa bendrovės "Société des Automobiles André Citroën" valdybos nariu. Citroën gamyklų bendri pajėgumai išaugo iki 400 automobilių per diena.

 

1928

Citroën kiekvieną mėnesį užsako viso puslapio reklamą šimto didžiausių Prancūzijos dienraščių paskutiniame puslapyje. Įkuriama techninė Citroën mokykla ir įkuriama pardavėjų ir aptarnautojų mokykla. Paryžiaus Autosalone pristatomi modeliai AC4 ir AC6.

 

1929

Citroën įveda vienerių metų garantiją naujam automobiliui ir nemokamą apžiūrą. Pristatomas greitas 1.8t keliamosios galios sunkvežimis C6. Metinė produkcija viršija 100.000 automobilių. Citroën tampa pirmu pagal gamybos apimtis automobilių gamintoju Europoje ir antru pasaulyje (po Fordo). André Citroën paaukštintas į Garbės legiono vyresniuoju leitenantu.

 

1930

 Lazard banko atstovai išeina iš Citroën valdybos. André Citroën sukuria sistemą "La ruche" (avilys), skirtą skatinti bendradarbiavimą tarp įmonės padalinių.

 

1931

Spalio mėnesį Paryžiaus priemiestyje Europe atidaromas didžiausias pasaulyje showroom'as "Le palais des expositions Citroën". Pagrindinės salės ilgis - 310 m. André Citroën skaito pranešimą JAV Automobilių pramonės kongrese.

Lapkričio 9 dieną įkuriama transporto bendrovė "Transports Citroën". Pristatomas 2t keliamosios galios sunkvežimis su šešių cilindrų varikliu.

 

1932

Sausio mėn. įkuriama draudimo bendrovė "Assurances automobiles Citroën".

Balandžio 7 dieną modeliai C4 ir C6 aprūpinti varikliais ant pagalvių "moteur flottant".

Spalio 6 dieną Paryžiaus Autosalone pristatyti trys nauji modeliai, pavadinti  "Rosalie": 8 CV, 10 CV a 15 CV.  Lapkričio 10 dieną pasirašytas bendradarbiavimo susitarimas su firma Ricardo, kuriant benzininį variklį Rosalii. Gruodį André Citroën įkuria centrinį kokybės palaikymo skyrių. André Citroën paaukštintas į aukščiausius Garbės legiono karininkus.

     

1933

Kovo 10 - rugpjūčio 10 - pilna Quai de Javel gamyklos rekonstrukcija. Gamybos halės atidarymo iškilmės vyko spalio  8 dieną, kai taip pat buvo surengtas banketas 6.300 žmonių. Liepos 27 dieną Rosalie 8CV "Petite Rosalie" viršijo keletą pasaulio rekordų, kai Montlhéry nuvažiavo 300.000 kilometrų.    

 

1934

 Balandžio 18 dieną akcininkams ir žurnalistams pristatytas Traction Avant 7CV su priekiniais varomais ratais. Spalio 4 dieną Traction Avant tapo Paryžiaus Autosalono sensacija.

Gruodžio 14 dieną, paaiškėjus, jog Citroën bendrovė nepajėgi vykdyti savo finansinių įsipareigojimų, amerikiečių kreditoriai pasiskundė teismui. Gruodžio 15 dieną Citroën bendrovė priversta paskelbti apie bankrotą. Gruodžio 21 dieną teismas nurodė pradėti likvidavimą.

 

1935

 Sausį bankai blokuoja bet kokius bandymus gelbėti bendrovę reikalaudami André Citroën atsistatydinimo. André Citroën parduoda savo dalį firmai Michelin. Sausio 29 dieną paruoštas finansinio subalansavimo planas, skolos turi būti sumokėtos iki birželio 21 dienos. Sausio 31 dieną André Citroën atsistatydina iš visų pareigų bendrovėje. Bankai tuoj pat perduoda pirmą 50 milijonų frankų paskolą.  Vasario 18 dieną André Citroën nustatomas vėžys, jis paguldomas į Paryžiaus Georges-Bizet kliniką.  Gegužės 9 dieną André Citroën nesėkmingai operuojamas. Liepos 3 dieną, 9 valandą ryto, būdamas 57 metų, André Citroën miršta. Jis palaidojamas Cimetiere de Montparnasse kapinėse Paryžiuje.

 

1936

Traction Avant sėkmė leido Citroën finansiškai atsigauti.

 

1937

Pradėti montuoti pirmieji dyzeliniai varikliai į Citroën sunkvežimius.

 

1948

Universalaus detalių gamybos dirbtuvės įkūrimas Asnieres gamykloje išpirktoje iš Automobiles Laffly.

Paryžiaus autosalone pristatytas legendinis modelis 2CV, XX amžiaus fenomenas gamintas net 50 metų

1953

Nauja gamykla - Barre Thomas, skirta elastomerinių termoplastinių (kaučiukas ir plastikas) detalių konstravimui ir gamybai.

 

1954

Pirmą kartą serijiniame automobilyje TA 15 Six panaudota galinė "self leveling" (pastovaus aukščio) hidropneumatinė pakaba.

 

1955

Paryžiaus autosalone pristatytas amžiaus automobilis - DS, sulaukęs 12 000 užsakymų per pirmąją parodos dieną. Naujos Citroën technologijų eros pradžia....

 

1969

Pirmasis prancūziškas automobilis su elektronine kuro įpurškimo sistema DS 21, taip šiame modelyje buvo įdiegta Citroën idėja - stabdžių kaladėlių susidėvėjimo indikavimas.

 

 

1970

 Modelis SM - prestižinis Citroën modelis su galingu tam laikmečiui 170 AJ V6 Maserati varikliu, išvystantis 220 km/h greitį.

Tais pačiais metais pristatytas vidutinės klasės automobilis GS su hidropneumatine pakaba.

 

 

1971

 Citroën GS - metų automobilis

 

1973

Citroën pristato modelį su rotoriniu Wenkelio varikliu - GS birotor.

 

1974

Citroën pristato flagmaną CX, naujų dyzelinių variklių eros pradžia.

 

1975

Citroën CX - metų automobilis.

 

1976

Citroën "parsiduoda" Peugeot grupei, istorijos tęsinys po bendra PSA vėliava.

Pirmasis bendradarbiavimo "kūdikis"  Peugeot 104 arba Citroën LN, kuris turėjo Peugeot kėbulą ir dviejų cilindrų Citroën variklį.

 

 

1982

Citroën Renesansas - pristatytas vidutinės klasės modelis BX - originalus ir komerciškai pavykęs modelis.

 

1983

Didžioji dyzelių evoliucija - Citroën CX DieselTurbo - galingumas 95 AJ, maksimalus greitis 175 km/h.

 

1985

Mėlynai geltoną Citroën prekinį ženklą pakeitė balta "eglutė" raudoname lauke.

CX GTi Turbo - pirmasis prancūziškas automobilis su stabdžių antiblokavimo sistema ABS.

      

 

1987

Citroën tyrimu biure Marque įdiegtas vienas galingiausių kompiuterių moksliniams tyrimams atlikti - Cray XMP/14.

 

1989

Le hout de gamme - Citroën XM, SMui atminti. Pagrindinė technologinė naujovė - intelektuali hydraktyvinė pakaba.

 

1990

 Citroën XM - metų automobilis, nors ateityje  naujasis flagmanas nepateisins PSA ekonominių lūkesčių... per 10 metų pagaminta tik apie 330 000 automobilių.

 

1991

Automobilis kiekvienam. Citroën ZX - tikra komercinė sėkmė. Tai modelis su nauja Kolekcijos koncepcija Europoje (Reflex - jaunimui, Avantage - šeimai, Aura - turtingesnė salono įranga, Volcane - sportinis).

1993

Citroën BX pakeitė Xantia

1994

Naujas žingsnis hidraulinės pakabos evoliucijoje - Citroën Xantia "Activa" su įdiegta aktyvine pasvirimo kontrolės sistema (SC CAR) (tyrimai vyko dar 1958 su DS).

 

1996

Citroën turi 10 110 prekybos atstovų pasaulyje ir apie 4000 Prancūzijoje.

 

1999

Pirmą kartą Citroën istorijoje parduota daugiau nei 1 milijonas automobilių.

 

2000

Ženevos Motor Show parodoje Citroën pristatė III kartos hydraktyvią pakabą.

Pristatytas C5 - vidutinės klasės modelis su naująją hidropneumatine pakaba. Su nekantrumu lauktas naujasis "flagmanas" nesulaukė didelio dėmesio tarp citroentuziastų.

 

2002

Viltis sugrįžta... Naujasis Citroën C3 !

 

...daugiau istorinių faktų galite rasti kolegos Gintaro svetainėje  http://grumlt.citrina.lt