O L T C I T

Oltcit gamykla buvo įkurta 1977 bendradarbiaujant Citroën. Šis automobilis buvo gan retas Vakarų Europoje net tuo metu kai dar buvo gaminamas. Dabar jis tikras praėjusių laikų reliktas!    

Pradžia

1976m. įkurta Rumunijos vyriausybės (64%) ir "Citroën"(36%) bendra įmonė – “Oltcit" Craiova. 1977-aisiais, Ceausescu'so diktatūrai palaiminus, Craiova mieste, prasidėjo ultra-modernios pramoninės gamyklos mažalitražiniams automobiliams statyba. Gamykloje buvo numatyta gaminti daugiau nei 100.000 automobilių per metus, o pastatyta teritorija pasiekė 3500.000 kvadratinių metrų. Oltcit (pavadinimas kilęs būtent iš “Olt”, regiono, kuriame buvo įkurta gamykla, ir “Citroën” santrupos; markė taip pat žymima “O” kuri apjuosia prancūzų automobilių gamintojų simbolį) automobilių gamybos procesas buvo sumanytas pagal aukščiausią 1978-jų technologijos lygį, kuris buvo lygus vakarietiškoms gamykloms, bet gamyba buvo pradėta 1982m.

 

Produkcija

Oltcit "Club" kilo iš 1972 Citroën "Y-2" projekto, nuo pat pradžios realizuojamo "Visa" modeliui, vėliau projektas  nebuvo užmirštas, ir buvo panaudotas naujiems automobiliams Rytų rinkai: Oltcit. Oltcit "Club"/Citroën "Axel", palaikomi "Y-2" plano, taip pat aprūpinti torsionais (Visa vietoj jų naudojo naujesnę McPherson sistemą). Tačiau, nepaisant panašumų su "Visa", Oltcit turi visiškai kitokį dugną bei variklius. Tačiau bendrų komponentų su "Visa" dayg: priekinis stiklas, prietaisų skydas (tipiškas '70-80-tųjų Citroën’ams, su grupe mygtukų vairo rato šonuose) ir kt.

Vis dėlto, tai buvo pakankamai tvirtas automobilis (ar bent jau atrodė taip): Italų žurnalas "Quattroruote" be problemų testavo automobilį 100.000 km ruože.

Buvo gaminamos trys modelio versijos: Club, Special, ir Axel 12 TRS (exportui). Kėbulas kilęs iš Citroën kompanijos modelio Visa, ir buvo "coach type" su dvejomis durimis ir "hayon" . Tai buvo bendra visoms versijoms, bet įrangos lygis buvo skirtingas. Visi variklių modeliai buvo konstruojami boxer’io ( "paguldytos" cilindrų poros "išverstos" 180 laipsniu kampu) tipo ir aušinami oru. 

Special – ekonominis modelis. Variklis turėjo du cilindrus, 652 cc, 34AJ, 120 km/val, kuro suvartojimas - 5.7 l., ir buvo aprūpintas elektroniniu uždegimu. Dėl sumažėjusios paklausos šio modelio gamyba buvo nutraukta po keleto metų.

Club – pagrindinis modelis. Jo variklis turėjo 4 cilindrus, 1,129 cc, 56 AJ, 149 km/val., kuro suvartojimas - 6.7 l. Jis taip pat buvo gaminamas pick-up versijos.

 

 

Komerciniai “pick-up’ai” ir  sunkvežimių versijos, gautos... nupjovus stogą, ir nepailginus automobilio!

 

Axel 12 TRS – modelis, skirtas  eksportui (1,299 cc ir  5 pavarų greičio dėžė). Nuo kitų versijų skyrėsi technine charakteristika bei privalumais.

"Axel" Prancūzijoje buvo parduodamas su vidutiniu pasisekimu; o Italijoje, paskutiniuoju importo periodu, buvo parduotas tik tuzinu egzempliorių per mėnesį…  Beje, Axel niekada nebuvo oficialiai importuojamas į Didžiąją Britaniją.

 

Šiose nuotraukose, dvi Axel rally versijos, skirtos Rumunijos raliams: jis nelėkė kaip Delta Integrale, bet tuo metu jis buvo lengviausiai prieinamas!

Keletas prototipų

TIB’e buvo eksponuojamas Oltcit Cabrio prototipas. Ketverių durų prototipas, pavadintas Oltina taip pat buvo eksponuojamas TIB’e '89.

Nuotraukose viršuje keletas prototipų išleistų Oltcit savarankiškai (nebendradarbiaujant su Citroën): iš kairės paeiliui – grakšti kabrioleto versija, mažiau grakštus 5 durų automobilis (rumunai, būdami “apsukrūs” žmonės, nuo šio dažnai vogdavo galinius valytuvus, tai ir galite pastebėti J vidurinėje fotografijoje…), o taip pat ir įdomi automobilio koncepcija, sukurtos Oltcit pagrindu, italų-šveicarų dizainerio Franco Sbarro yra realizuota vėlyvaisiais 80-taisiais. Paskutinysis, nepaisant futuristinės išvaizdos (bet labai languotos), buvo aprūpintas tik vieno tipo - oru aušinamu Citroën "GSA" varikliu: sunkus, tuščias darbas! - bet kokiu atveju, šie prototipai, nors ir ypatingai paprasti, niekada nebuvo pradėti gaminti.

 

Ir… Citroën produkcijos pabaiga
 


Po 1989, vardo Oltcit Club buvo atsisakyta, ir kompanijos vardu tampa Oltena. Viršuje esančiame paveikslėlyje kaip tik matome to meto “Olteną”, arba, galime sakyti, paskutinę Oltcit "Club" versiją, gaminamą su nežymia bamperio modifikacija ir jau be Citroën ženklo. Šio modelio gamyba buvo tęsiama iki kontrakto su Daewoo kompanija (vardas Oltena pakeistas į Rodae) pasirašymo, tuomet jis buvo modifikuotas ir buvo komplektuojamas su 1,300 cc varikliu bei  5 pavarų greičio dėže.

Kaip rezultatas pasitraukus CITROËN kompanijai iš OLTCIT S.A. bendros įmonės, pagal Valstybės Nutarimą Nr.499/1991, – buvo įkurta AUTOMOBILE CRAIOVA S.A., vien tik valstybės valdomo kapitalo kompanija. Bendradarbiavimo projektas tarp "Automobile Craiova S.A." ir Pietų Korėjos "DAEWOO" buvo, po 1990, pats svarbiausias bendradarbiavimo pasiūlymas rumunų automobilių gamintojams ir  sąlygojo bendros įmonės, kapitalas kurios siekė 306.102.000 $, pradėjimą. Įkuriama įmonė, kapitalo pasiskirstymas - "Automobile Craiova S.A." 49%, "DAEWOO" 51%. Nuo 1994, kaip jau minėta, Oltcit pakeitė pavadinimą į "Rodae", ir pagal licenziją gamina Daewoo modelius ("Matiz", "Nexia", "Espero" ir kitus). Pirmasis Daewoo automobilis surinktas Rumunijoje buvo sedanas Daewoo Nexia (Cielo) – tiesiog korėjietiškai-rumuniška Opel Kadett versija.  1996-taisiais pastatytos naujos patalpos dažų maišymui, ir 1997m. – nauja aliuminio liejykla. DAEWOO tikisi investuoti viso 900 milijonų $. Šiuo metu gamykloje dirba apie 5.000 žmonių. Kiek iš jų ilgisi Citroën?

Galite pabandyti pasiteirauti:
Rodae Automobile S.A., Sos. Caracal, km.3, Craiova, Dolj county, Romania.
Rodae Automobile oficialus tinklalapis - 
http://www.rodae.ro/

Kai kurios iliustracijos paimtos iš Romanian Cars Site, Citroënet.

Informacija paruošta remiantis  konferencijoje “citrina” Grumlt’o nurodytais adresais:

http://digilander.libero.it/cuoccimix/ENGLISH-automotorusse9HA-(Oltcit).htm

http://www.geocities.com/MotorCity/Downs/4582/oltcit.htm

 

Rolis, Vilnius
ex (2003.04) CX TRS 220 '87

 

 

OLTCIT Lietuvoje