vbitas rašė:
norėjau pasakyti, kad pas mane OE šaibutės yra iš aliuminio ir šiek tiek žinau, kas yra elektrocheminė korozija.
pas mane du prapūsti purkštukai buvo kažkada judinti ir sudėtos varinės šaibutės, todėl ir kilo toks klausimas.
O dėl asilų - pats esu inžinierius ir todėl visada laikausi specialisto (vokiečio, prancūzo ar japono) inžinieriaus nurodymų, o ne mažaraščių "racionalizatorių".
Klausimas geras, bet dėmesio vertas tik tiek, kiek rimtai pats mazgas sukonstruotas.
Purkštukas pilnai susimaitina per laidus, t.y. masė ateina ne iš variklio, taigi papildomai ta korozija nepasiskatina. O natūralioji dėl metalo porų plienas-varis-aliuminis nelabai ten ir vyksta. Aplinka matomai gana draugiška. O jei nuolat papuola daug vandens, tai supūna ne toj vietoj, o purkštuko šone tarp galvos ir purkštuko plieninio korpuso. Supūna iki tiek, kad kartais purkštuką ištraukt pavyksta tik 20T jėga hidrauliniu prietaisu arba jį traukiant lūžta galva. Bet kompresijos tokiu atveju dažniausiai neleidžia nei kiek, matomai neprapučia per rūdis. O šiaip, neteko matyti tos šaibutės susioksidavusios iki nesandarumo, tik krūvą dėl nepakankamo prispaudimo, sugedusių prispaudimo elementų arba tiesiog dėl natūralios senatvės, pagrinde tuose varikliuose, kur purkštuko prispaudimo elementai truputį "nedaprojektuoti" arba kur jau būna purkštukai imti ar keisti.
Per savo karjerą teko matyti daug skirtingų purkštuko sandarinimo būdų. Bendrai tame reikale vyrauja varis ir žalvaris. Senuose PSA dyzeliuose būdavo ne tik varinis žiedelis kompresijai, bet ir žemiau už jį plieninė šaibutė, liaudyje vadinama "deformacine", "karščio atmušėju", "anti-nagaru" ir pan. Funkcija man nėra žinoma, bet manau, kad apsaugo varinę šaibutę nuo tiesioginio karštų dujų poveikio ir taip pat visą tą dalį, esančią tarp dviejų šaibučių, nuo nagaro. Senuose VW dyzeliuose buvo plieninės šaibos ir purkštukai veržiami nežmoniška jėga. Toyota D4D turi aliuminines šaibutes. Toyotai aliuminines šaibutes duoda tik originalas, visi kiti gamintojai gamina tokios pačios formos varines. Dauguma atvejų varinės laiko gerokai trumpiau, nei aliumininės, todėl meistrai vengia tokias dėti, kas dirba atsakingiau.
Jūsų variklis irgi turi aliuminines šaibutes. Tiesa, jau pradėjau abejoti, kad tokios ėjo originaliai, galbūt į tokias vėliau pakeitė gamintojas. Nes kiek teko rakinėti tokių variklių ir purkštukų, 95proc. būdavo siauresnės varinės. Tačiau gamintojas pagal VIN kodą aiškiai duoda platesnes aliumines. Šiaip, man atrodo jos nėra pilnai aliuminės, o tik aliuminizuotos. Niekad nebandžiau sugadinti naujos, brangokos, bet kažkada seną gręžiant lauk (buvo labai prilipus), viduje atsivėrė kažkokio geltonesnio metalo, panašaus į kažkokį vario/žalvario lydinį. Ne garantija, kad ji buvo tokia pati, bet galimas variantas.
Beje, su tuo, kokia šaibutė jam priklauso, yra dar įdomybių. Tokias, kokias aš sudėjau ir kokias jūs pats įsidėjot, duoda tik pagal VIN kodą kataloge perkant atskirai šaibutes. Jei pirktume purkštukus, nesvarbu kokioj pakuotėj, Delphi ar OE PSA, prie purkštuko gautume varinę siauresnę šaibutę.
Manau dažniausias gedimo atvejis gaunasi dėl senatvės ir sudilimo, kurį stipriai pagreitina:
1. Netinkama medžiaga: mažesnio elastingumo, greičiau pavargstanti (kalbu apie tą savybę, kai medžiagą apkrovus nesiekiant elastingumo ribos, po kelių metų nuėmus apkrovą ji atsistato gerokai mažiau nei buvo). Tą puikiai parodo tai, kad jei norima laikinai padaryti sandarumą į sugadintą išdegusį lizdą, galima atkaitinti šaibutę ir tuomet prisispaudžia ir į pačius blogiausius lizdus, bet laiko labai trumpai, greit kompresija praspjauna.
2. Įstrižas prispaudimas, kai varžtas tik viename šone ir spaudžiama per šakutę. Kiek ten centravimo bebūtų, vistiek realiomis sąlygomis dirbant ir vibruojant, galiausiai gaunasi įstrižai ir tuomet vienas šonas lengviau pakyla
3. Netinkamas priveržimas. Nedaveržimas, taip pat ir perveržimas.
Stengiamės visada dėti, tai kas rekomenduojama gamintojų. Kartais būna per brangu, per ilgai trunka gauti, žmogus pats atsiveža kažką kito, tada galvojam alternatyvius sprendimus.
Su Bosch purkštukais paprasčiau. Jų originalios šaibutės beveik vienodos arba vienodos daugumai variklių ir parduodamos maišeliais po 10vnt. Tokios pačios naudojamos ir Siemens purkštukams PSA varikliuose. Nors OE kodai ir skiriasi, atrodo ir dirba jos vienodai, trūkumų nepastebėta, todėl naudojama dėl 3-4x kainos skirtumo.
O su Delphi kiek kitaip. Jie padaro šaibutę 2,3mm arba 2,25mm ir kukuok. Aišku, galima dėt 2mm ir nieko neatsitiks, bet jau tais 0,2mm pasikeičia išpurškimo taškas cilindre. Arba 2,5mm, bet 2,5mm Bosch komplektų irgi nėra, tik kiniečiai. Tai gali truputį keistis korekcija, kuro kiekis ar dar kokie parametrai, geriau maišyt tik esant reikalui. Arba kai jau variklis visiškai lavonas, nes tada jokio skirtumo iš to jau nebebus, bi tik nepučia ir stumoklio neliečia
