Apie WRC Lietuvoje.......(copy -> Paste)
Pažiūrėjau aš „71-ojo Rajd Polski ralio“ greičio ruožus Lietuvoje. Surašiau kelias "glaustas" mintis. Jos nėra adresuotos konkretiems žmonėms ar organizacijoms. Jos nėra mano, kaip žurnalisto žodis viešoje erdvėje. Rašau kaip didelis ralio ir šimtą tūkstančių kartų didesnis Lietuvos gerbėjas.
Žiūrovai
Visi, kas bent kartą per pastarąjį dešimtmetį lankėsi lietuviškame ralyje, sutiks - mūsų ralio žiūrovas nėra tas, kurio paprašius pasitraukti, jis pasitrauks. Arba toks, kuris pasirūpins savo saugumu pats. Yra visiškai atvirkščiai. Tą pastebėjau ir WRC trasose - būriai asilų įsitaisė absoliučiai klaikiose vietose. Posūkyje sutiktas olandų fotografas pasakoja: šitie trys bičai sėdi pačioje blogiausioje vietoje - stabdymo zonoje. Pažiūriu - trys vyrai pasistatę kėdes ir 90 laipsnių posūkyje ralį stebi išorėje, statmenai stabdymo trajektorijai. Einu pas apsauginius, sakau vyrai - nu taip yra blogai. Jie sako - mes juos perspėjome, bet jie nesitraukia. Sakau, tada skambinkite savo vadovui ir sakykite, kad nesusitvarkote. Paburnojo, nuėjo iki drąsuolių, pasakė pusę žodžio ir jie pasitraukė. Problem solved. Ačiū olandui.
Remote servise buvo irgi juokinga. Priėjo tūkstantis ir vienas smalsuolis (kas jų tiek įleido, nežinau), likus kelioms minutėms iki lyderių pasirodymo mašinoms nebuvo kur pravažiuoti. Apsauga skėsčiojo rankomis, dairėsi vienas į kitą. Kažkas bėgo pagalbos. Tada atėjo didelis žilstelėjęs vyras su raudona CRO liemene ir ėmė vienas pats viską tvarkyti. Išspardė neakredituotus žurnalistus į vieną pusę nuo komandų garažų, žiūrovus ten pat. Pora gudruolių bandė gaudyt savo auksinius kadrus, bet tas žmogus-herojus buvo kietesnis - už kuprinės nutempė juos velniop, pagrasinęs atimti akreditaciją. Papasakojęs padėtį pasakė thank you. Servise stojo tvarka. Paspaudžiau jam dešinę.
Tai kaip ir atsako į klausimą - kas yra atsakingas už ralio žiūrovus. Žmonės, ypač jų būrys, nepriims teisingo sprendimo, nesusiras saugiausios vietos. Tą gali padaryti tik organizatorių instruktuoti apsauginiai. Taigi turime gerų pavyzdžių iš labai nesenos Vilniaus ralio istorijos. Faktas - "paprašyti" žiūrovų pasitraukti yra nepakankamas sprendimas. Atvažiuoja WRC mes darome tą patį. Švedijoje mačiau kaip darosi teisingai. Apsaugos tris kartus daugiau, jie tris kartus malonesni žmonės. Darbas nudirbamas kelis kartus lengviau. Sakote biudžetas? Visi jie savanoriai. Sakote lietuviškas mentalitetas? Nematėte kiek Red Bull Vodka kokteilių susileidžia švedas.
Kamščiai. Arba spūstys
Į paskutinį ruožą, dar nežinoję, kad jis uždarytas, atvažiavome su pirmais WRC dalyviais. Likus kilometrui iki GR starto, stojo kamštis. Problema - abejose kelio pusėse sustatyti automobiliai ir jokios galimybės prasilenkti. Kamštyje "sudalyvavo" keli WRC lyderiai, kurie išlipę iš mašinų kartu su minia ieškojo sprendimų. Šiaip ne taip per penkiolika minučių jie išsivadavo, nuvažiavo lenktyniauti. Tada vėžlio greičiu atėjo policininkas ir konstatavo, kad automobiliai blogai sustatyti ir dabar bus didelė bėda. Taip, Vatsonai, bus tikrai didelė bėda. Prie starto apsisukę lenktynininkai (po žinios apie atšauktą ruožą) išvažiavo tik su Rajd Polski organizatorių palyda. Švyturėliai, prašymai žmonių pasitraukti ir visa kita. Nu buvo labai gražu.
Toyota Tundra
Kapčiamiesčio ruože sutikome būrį fainuoliu, ralį žiūrėjusių iš Toyota Tundra pikapo bagažinės. Alus liejosi laisvai. Praėjome pro juos su drauge iš Estijos ir aišku buvome apkalbėti. "Taste my sausage" ir panašiai. Nuskubėjau ir apsidžiaugiau, kad atvažiavo kažkoks ralio automobilis ir jų dėmesys nuvažiavo su juo.
Antrą kartą Tundrą pamatėme kelyje Liepalingis - Druskininkai. Visi bičai susėdę bagažinėje, mosuoja alaus skardinėmis ir šūkauja juos lenkiantiems WRC dalyviams (tuo keliu ėjo pravažiavimas). Mes stovėjome prie GR finišo (kaip tik gavome žinią, kad jis atšauktas). Šalia stovėjo du policininkai, kurie palydėjo Tundrą žvilgsniais ir nesivargino jų sustabdyti. Kiti kompanijos vyrai iki pusės išlindę iš SAAB automobilio, filmavo ralio fanus telefonais.
Trečią kartą Tundrą pamatėme važiuodami iš atšaukto Margonių ruožo. Prie degalinės vyrai mušėsi - ir mušėsi nOrmaliai. Iš paskos mūsų riedėjo būrys WRC dalyvių. Tada man pasidarė biškį gėda.
Keliai
Kad keliai yra absoliučiai netinkami WRC etapui, girdėjau kelios dienos iki starto. Apie tai kalbėjo visa ralio bendruomenė, tik niekas nedrįso pasakyti garsiai, kad žmogus juos parinkęs, rodos, tyčia padarė, kad WRC pravažiuotų tik 30, o ne visą 100 kilometrų Lietuvos keliais. Apie jų nesaugumą kalbėjo ir Sebastienas Ogier su Jari-Matti Latvala.
Kad provėžos bus didelės tapo aišku jau susirašymuose. Mano galva, todėl ir buvo sutrumpintas pirmas lietuviškas GR. Tikrai ne dėl kažkokių mistinių liūčių. Pasakykite man, ar Druskininkuose paskutinius dvidešimt metų nelijo? Ar tie keliai prieš tą liūtį buvo 100 proc. pasiruošę WRC mašinoms? Aha...
Organizacija
Supraskite teisingai, kalbu tik iš savo varpinės kaip individualus žmogus, ralio ir Lietuvos fanas. Aš už, kad WRC neneštų jokio pelno ir kainuotų biudžetui kelis milijonus. Manau, tai visai gera Lietuvos reklama. Estai išrado Skype (not true, btw), o pas mus vyksta WRC - how cool is that!
Bet man kyla klausimas - kodėl organizatoriai po tokio Lietuvos WRC fail'o per radijus ir televizijas komentuoja, kad viskas gerai pavyko, pasimokėme ir t.t.?
Nu c'mon!
Čia ne pradinė mokykla, kur už gražias akis mokytoja parašo devynetą. Tiksliau, nupiešia saulutę. WRC yra didelis įvykis, ledkalnio viršūnė. Mes neturime jokių lengvinančių sąlygų padaryti blogiau ir išbristi sausi. Mes privalome padaryti taip gerai, kad kitais metais WRC čia norėtų atvažiuoti. Niekam nereikia vidutiniokų. Turime padaryti kaip padarėme krepšinio čempionatą. Iš pirmo karto labai gerai.
Ačiū
Aš visai ne ironiškai noriu padėkoti visiems, kurie prisidėjo prie WRC Lietuvoje. Aišku, kad tai didelis dalykas. Bet norėčiau, kad visi padarę tai blogai pakeltų ranką, prisiimtų kaltę, pasidarytų analizę, raudonu markeriu ant sienos susirašytų klaidas ir surastų joms sprendimus. Kiek aš suprantu, turime trijų metų sutartį su lenkais rengti WRC. Privalome pasitaisyti. Bet jei jie nepakels rankos klydę, nepažadės rasti sprendimų, nematau geresnio varianto tik juos pakeisti. Čia nieko gėdingo, geriausi futbolo ar krepšinio treneriai yra pasitraukę po nesėkmių. Vėliau jie tapo dar geresniais ir grįžo.
Įvaizdis
Dabar žiūriu į WRC puslapio "Live text" ir skaitau - "After the blow of losing two consecutive stages, cars are now making their way back accross the border into Poland". Kad buvo labai didelių problemų pritaria ir du už manęs sėdintys visuose WRC etapuose dirbantys ispanai fotografai. WRC Lietuvoje nebuvo sėkmingas.
_________________  Citroen C5 X7 2.0 HDi 100kW 08' P407c 2.7HDi 07' 150kW
|