Paskaitėlių ciklas "Ar žinote, kad..." (Nr.2)

Šios paskaitėlės surinktos iš CITRINOS konferencijos. Jos nepretenduoja į absoliutų tikslumą, tai tiesiog įdomūs faktai iš Citroen'inio pasaulio ;-)

Paskaitėlė Nr.6: Medinis Citroenas (vietoj pedagoginės pertraukėlės)
Šis tikrai įdomus automobilis buvo pastebėtas 2000-ųjų rugsėjį St.Davids, Velse, Didžiojoje Britanijoje, menų ir amatų parodoje. Jį sukūrė šios parodos tarnautojas, inspiruotas lėktuvo formos. Sugaišta 2000 valandų. Kėbulas pagamintas iš lankstytos medžio klijuotės. pačiojo pirmojo reiso metu įvyko avarija, ir automobilis apsivertė ant stogo. Laimei, nuostoliai nebuvo dideli, ir po šio įvykio nebebuvo jokių kitų incidentų. Dauguma iš judančių dalių (išskyrus variklį, kuris buvo Citroen!) padarytos iš medžio, automobilis buvo naudojamas kasdien eilę metų.

 

Paskaitėlė Nr.7: Citroen vairas
Kiekvienas Citroen fanas beveik iki sąmonės netekimo gali žavėtis klasikiniu vieno stipino Citroen vairu. Tačiau ši "klasika " prasidėjo tik su DS, iki tol visi Citroen modeliai naudojo standartinius vairus.
Vieno stipino vairą sumąstė Andre Lefebre, kuris po ilgų tyrimų nustatė, jog vieno stipino vairas lengvesnis, pigesnis ir neužstoja prietaisų skydelio. Dabar tai aišku, o tuo metu tai buvo kažkas super naujo.
Tačiau 199x automobilių saugumo reikalavimai nužudė šią Citroen tradiciją... Šiandien visi Citroen su standartiniais vairais, kurie, jei ne << ženklas, niekuo nesiskirtų nuo kokio VW ar BMW...
A propos: Lefebre buvo aršus naujovių mėgėjas - vienas pirmųjų Prancūzijoje apsivilko nailoninius marškinius, jo kabinetas buvo pilnas plastikinių maišelių, nailoninių kojinių ir sintetinių medžiagų. Todėl ir DS stogo, sėdynių bei grindų apmušimas iš sintetinių medžiagų, kas tuo metu buvo kur kas įspūdingiau, begu dabartiniai natūralios odos salonai ;-)

Paskaitėlė Nr.8: ORGA numeris
Kai kurie (tikriausiai dauguma ;-) iš Jūsų nusistatė savo mylimo Citroeno tikslų gimtadienį pagal ORGA (kai kada vadinamo RP) numerį - 4 (dabar jau 5) skaitmenų kodą. Tačiau šių mistinių skaitmenų prigimtis daugumai nėra aiški.
ORGA kodas buvo įvestas 1976.11.08, tą dieną pažymint ORGA numeriu 0000. Nuo tos dienos ORGA numeris kasdien padidinamas vienetu, nepriklausomai nuo to, dirba Citroen gamyklos tą dieną ar ne.
Pastoviai ORGA numeris pradėtas žymėti 1980.01.01, užrašant jį dažais kur nors ant kėbulo.
Kur ieškoti ORGA kodo:
BX
- užrašytas mėlynais (kaip taisyklė) dažais ant A-statramsčio (priešais priekines duris) vairuotojo pusėje virš viršutinio vyrio, greta lipduko, nurodančio padangų slėgius. 
CX - kairės pusės pakabos bokštelio priekyje, paprastai paslėptas laidų/vamzdelių. 
Xantia - ant sienelės tiesiai prieš dešinę priekinės pakabos sferą (žemiau priekinio stiklo). Šitoje vietoje yra raidinis spalvos kodas ir truputį aukščiau mažesniais simboliais ORGA numeris. 
XM - užrašytas baltais dažais ant A-statramsčio (priešais priekines duris) vairuotojo pusėje. 
ORGA skaičiuoklė yra adresu http://autos.groups.yahoo.com/group/citrina/files/Citroen.zip

Paskaitėlė Nr.9: CX vs. XM arba Citro-limuzinai
Ši paskaitėlė neegzistavo grynu pavidalu konfoje, ji yra diskusijos, vykusios tarp Grumlino, Burzgerio ir Xminde's.

grumlinas: CXas užgimė 1974 ir buvo gaminamas iki 1989 (1.042k tiražu), t.y. iki XM apsireiškimo pasauliui.
burzgeris: Na na! CX Break nustotas gaminti ~1990 m., o gal ir 1-2 metais vėliau.
grumlinas: Nesiginčiju anei biškio ;-))) Tik kad ta pati situacija su FORMALIU gamybos užbaigimu ir BXui - jį 1993 su fanfaromis pakeitė Xantia, tačiau BX Break'as buvo gaminamas iki 1995, kai jį pakeitė Xantia Break.
Teip kad nereik įsižeisti ant OFICIALIOS istoriografijos ;-))
------------------------------------------
grumlinas: Problema turbūt tame, kad nei Citroen, nei Peugeot neturėjo realios luxury klasės automobilių patirties. Tos DSo 
"peredielkos" į prezidentinį limo nebuvo serijinės, o kai nėra serijos - iš kur patirtis.
burzgeris: Persiprašau, o kas tas buvo CX Prestige? Ne serijinis? Ne luxury?
grumlinas: Tai tu čia xmindei pretenzijas labiau reikšk, nes jam CXas ne prestižas/limuzinas, bo trumpesnis už SMą... ;-) Kalba diskusijoje ėjo apie XMo tatą, nes xminde sumanė jį kildinti iš SMo, o ne CXo, kaip visur rašoma. Užsimanė mat mėlynu itališku krauju pasipuikuoti, lyg žalias francuzkas būtų per prastas ;-) O dėl CXo Prestige nesiginčiju - diskusijoje tiesiog jo nepaminėjau, nes nesu toks gilus CXo linijos žinovas kaip tamsta ;-)
O kalba ėjo, kad XMas, deja, santechniką paveldėjo iš CXo, o va visa kita (grindų planas, varikliai, pavaros) parėjo iš P605 (išskyrus lygintuvo formos skardas, formuojančias išimtinį XMo imidžą). O P605 yra tiesioginis P604/P505 palikuonis. O P604 yra Familiale, o ne Limousinne klasė.
------------------------------------------
xminde: Kadangi kolega grumlinas yra užkietėjęs statistas ir anei lašo improvizacijos, tai aš likau nesuprastas.... Pagal auto klasių evoliuciją XMas pakeitė CX ir tai net man aišku ;)... Bet aš turėjau kitą - labiau na ..... tokią istoriškai nostalgišką mintį - kad XMas buvo kurtas norint kažkiek sugrąžinti senojo SMo dvasią - didelis ir galingas, bet kadangi PSA sau negalėjo leisti atskiro didelio coupe, tai XMe ir įkūnijo šiek tiek praeities - padarė galingą ir šiek tiek SMišką pakaitalą CXui su kodiniu pavadinimu - XM. Na čia jau beveik mano improvizacijos... Bet - per XMo pristatymą buvo paminėta -" XMas - SMui atminti". Bet čia šneka tik apie variantą - V6, koza rooza ir tamu padobie... Paskum sekė nesėkmingas bandymas adaptuotis rinkoje prie neįgalių pirkėjų... Kaip, kad kažkada DS supaprastinimas iki ID. O SMas tai buvo tuometinio Citroen prezidento Pierre Bercote kaprizas - DS/ID sėkmė matyt leido CITROENui norėti praplėsti modelių gamą prestižiniu automobiliu, nors nuo '60 DSo bazėje vyko galingo automobilio kūrimas. Projekto kodinis pavadinimas "D Sport".... Čia laukime grumlino papildymų :).
grumlinas: O kalba ėjo, kad XMas, deja, santechniką paveldėjo iš CXo, o va visa kita (grindų planas, varikliai, pavaros) parėjo iš P605 (išskyrus lygintuvo formos skardas, formuojančias išimtinį XMo imidžą). O P605 yra tiesioginis P604/P505 palikuonis. O P604 yra Familiale, o ne Limousinne klasė.
xminde: Tiek XM ir P605 atsirado tais pačiais 1989 metais, todėl sakyti perėjo/neperėjo nebūtu tikslu - abu auto buvo kuriami lygiagrečiai ir netgi nelaikyčiau jų konkurentabiliais tarpusavyje, tuo labiau, kad teko kažkur skaityti, kad P605 pagamino mažiau
nei XMu...
XMo bazė yra 5 cm ilgesnė už P605, kas rodo XMo klasės aukštumą :) ir leidžia P605 prilyginti BMW5, Audi 100 klasei. Galų gale - P605 buvo Prancūzijos ministerinis auto, o XMas vežiojo Prezidentą Miterana. P605 - Grand familialle, o XMas - Grand
autoroutier.
------------------------------------------
xminde: Kadangi kolega grumlinas yra užkietėjęs statistas ir anei lašo improvizacijos
grumlinas: Kolega grumlinas studijuoja, analizuoja, formalizuoja, siūlo... Ir tik tuomet, kai nusistudijuoja/ nusianalizuoja/ nusiformalizuoja/ nusisiūlo - improvizuoja, siekdamas išnesti kiek galima sveikesnį kailį ;-)
xminde: Bet aš turėjau kitą - labiau na ..... tokią istoriškai-nostalgišką mintį - kad XMas buvo kurtas, norint kažkiek sugrąžinti senojo SMo dvasią - didelis ir galingas, bet kadangi PSA sau negalėjo leisti atskiro didelio coupe, tai XMe ir įkūnijo šiek tiek praeities - padarė galingą ir šiek tiek SMišką pakaitalą CXui su kodiniu pavadinimu - XM.
grumlinas: Visų pirma reikėtų susitarti, apie ką mudu diskutuojame: a) kurį Citroen modelį pakeitė XMas ar b) koks Citroen modelis įtakojo XMo stilistiką.
Punktu a) viską apie DS labai gerai surašė Marsh'as: 
Total production of all models came to 1 455 746. Its replacement, the CX was nowhere near as innovative, being evolutionary rather than revolutionary and that car's successor, the XM continues this trend, representing the refinement of existing concepts rather than the redefinition of those concepts.
Punktu b) sutinku su tokia romantiškai-filosofine koncepcija - užtenka pažiūrėti į SM ir XM profilius - aišku, kad XMo dizainas nemažai įtakotas SMo, o CX indėlis dizainui tikrai mažesnis.
xminde: nesėkmingas bandymas adaptuotis rinkoje prie neįgalių pirkėjų... Kaip, kad kažkada DS supaprastinimas iki ID.
grumlinas: Kam supaprastinimas, o kam puiki brangaus ir techniškai perdaug sudėtingo auto adaptacija plačiajai rinkai. Tingiu dabar kapstytis, kiek ko buvo pagaminta, bet IMHO ID tikrai daugiau nei DS. Tuo labiau, kad ką ten supaisysi, kur ID, kur DS - iš išorės broliai dvyniai, tik va DSų Break'ų nebuvo.
xminde: Projekto kodinis pavadinimas "D Sport".... Čia laukime grumlino papildymų 
grumlinas: Tinginiams sukramtyta ir i burna įspjauta ;-) http://www.citroen.mb.ca/citroenet/html/d/ds.htm
xminde: Tiek XM ir P605 atsirado tais pačiais 1989 metais, todėl sakyti perėjo/neperėjo nebūtu tikslu - abu auto buvo kuriami lygiagrečiai ir netgi nelaikyčiau jų konkurentabiliais tarpusavyje, tuo labiau, kad teko kažkur skaityti, kad P605 pagamino mažiau nei XMų...
grumlinas: Konkurencija tarp XMo ir P605 vyko, bet tik gamybos-pardavimo srityje. O pelno srityje visa grietinėlė tekėjo i liūto klano seifus ;-) Iš esmės tai buvo bandymas minimaliomis techninėmis sąnaudomis (unifikacija-kooperacija) apžioti kiek galima didesnę Familiale/Autoroutier rinkos kasnio dalį. Kas baigėsi kliurka tiek XM, tiek P605...
xminde: Taduom pasimokę jie nustojo lygiagretinti Pežus ir Citroen... 406 laukia upgreid'o, kai C5 jau ir bugus baigia išgaudyti... Kol 607 normaliai nebus išbaigtas ir neįsitaisys rinkoje - C6 kaip savo ausis matysime.

Paskaitėlė Nr.10: GSA vs. BX
Paskaitėlę inspiravo klubiokas Mandrius:
--- In citrina@yahoogroups.com, Mandrius <magic_andrius@c...> wrote:
> Stai ka raso, chebryte is BX-L konfos apie <<GSA:
> GSA was the BX predecessor
Oficialioje Citroen istoriografijoje BX (su skysčiu aušinamu varikliu) NIEKADOS neminimas kaip GSA (su oru aušinamu varikliu) palikuonis, tačiau daug kur literatūroje tai pažymima, pabrėžiant, jog BXas buvo žymiai prašmatnesnis. BX 1982 praktiškai įsiterpė į tarpą tarp GSA (nustoto gaminti tik 1986 metais) ir CX (tas pažymėta oficialiame Citroen tinklalapyje). Būtent tai, jog GSA ir BX kurį laiką buvo gaminami lygiagrečiai ir įrodo, jog tas pereinamumas buvo labai sąlyginis - Citroen VISADOS tuoj pat nutraukdavo ankstesnio modelio gamybą naujo modelio naudai (išskyrus senojo modelio Break, kurių gamyba trukdavo dar 
pusantrų-porą metų, kol atsirasdavo naujojo modelio Break). BX senoliu greičiau reikėtų laikyti GS, kurio gamyba nutraukta 1981, prieš paleidžiant į seriją BXa ;-) Todėl BX ir GSA tam tikra prasme 1982-86 buvo kaip broliai - GSA oru aušinamu varikliu ir geresne vidine įranga, BX skysčiu aušinamu varikliu ir "kibirine" įranga (ypač pradinės versijos, naudojusios dar Peugeot variklius).

------------------------------------------
> - it was a better finished, more expensive  car, with a delightful turbine-smooth double overhead-camshaft aircooled flat four, and a totally off-the-wall dashboard straight  from the Starship Enterprise.? Look at one if you get a chance.
Manyčiau, jog senieji BX turėjo ne mažiau įspūdingą prietaisų skydelį ;-) O dėl formų įspūdingumo - apie BXą ne viename šaltinyje minima, jog jis atrodė tarsi patekęs iš Žvaigždžių karų. Galbūt per GM pavyks atidžiau apžiūrėti kokį GSA, įvertinsime.
Dėl geresnės įrangos - kokį GSA variantą su kokiu BXu palyginsi... Juk GSA yra liuksinių GS variantų Club, Pallas, X3 išvystymas, tuo tarpu BX pradžioje buvo "kibirų kibiras", tik vėliau pradėtas vidaus įrangos gerinimas ir versijos TR ir TZ tikrai neprastos. 
GS/GSA būtu galima laikyti BX senoliu dėl panašios formos, tačiau BXo kampuotumas tuo metu padarė sprogusios bombos įspūdį - jis buvo pirmas tokių griežtai kampuotų formų Citroenas po dešimtmečius puoselėtos aerodinamiškų formų tradicijos.

A propos: GS savo laiku atėmė "Metų automobilio" titulą iš SM... (http://grumlt.citrina.lt/COTY/COTY.html)

Paskaitėlės 1-5   Paskaitėlės 11-13   Paskaitėlės 14-...

Rubrikėlės autorius - Grumlinas, iniciatorius - Mario.