Ką padarysi, pakvietė fizikus ...
Prisijungsi?
Kalbant apie "Xenonus", tai nauja technologija, pradėta naudoti kaip tolimesnis placdarmas šviesos technikoje, kai "halogenai" išsisėmė ir sustojo ties 1550 - 1800 Lm riba.
Iškart noriu pasakyti, kad Xenonai nėra panacėja šviesos technikoje dėl pačios paprasčiausios priežasties - jų spektras yra diskretinis, t.y. su dideliais tarpais tarp atskirų spalvų skirtingai nuo Halogenų, kurių spektras yra maždaug vientisas. Kadangi mūsų aplinkoje esantys ir judantys objektai yra skirtingų spalvų, kai kurie jų gali būti beveik nematomi dėl tuščios vietos spektre. Tai yra DIDELIS MINUSAS Xenonų nenaudai.
Tariamas Xenonų baltumas yra tik dėl didelio šviesos intensyvumo, dėl kurio mūsų akis nebegali reaguoti į tam tikras spalvas ir todėl jas priima kaip baltas. Tai yra tik mūsų akių apgavystė. Kuo didesnė spektro temperatūra (°K), tuo šviesa artėja prie mėlynosios dalies, kuriai žmogus ypatingai jautrus blogąją prasme. Tai yra tik dėl didesnės šviesos energijos. Dar vienas MINUSAS, kad mėlyna šviesa lūžta didesniu kampu ir mažiaus skvarbi, todėl važiuojant blogu oru (blogas oras dar vis laikomas toks, kai lyja, sninga ar būna rūkas) ji labiau sklaidoma mums prieš akis (vėlgi klaidingas manymas, kad gerai šviečia, jei matome didesnę šviesos sieną prieš save), akina tokių Xenonų savininkus ir kas blogiausia - niekuo nekaltus kitus eismo dalyvius. Dėl minėtos sklaidos savybių ir didžiausio priimtinumo žmogui (proffanas šiuo atžvilgiu teisus) tikri priešrūkiniai žibintai šviečia geltonai (iki 3000°K).
Dar norėčiau priminti, kad teisingam mūsų automobilių žibintų funkcionavimui, yra LABAI SVARBU lemputės forma ir padėtis visoje sistemoje (prisiminkime geometrinę optiką). Jei žibinto kūrėjai skaičiavo žibintą darbui su artimu taškiniam šviesos šaltiniu, tai kitas mūsų statomas šviesos šaltinis turi atsidurti lygiai toje pačioje vietoje, kaip apskaičiavo projektuotojai. Priešingu atveju mažų mažiausiai bus akinami priešais atvažiuojantys eismo dalyviai. Taigi, mėlynų Xenonų (9000°K) ar violetinių (12000°K) statymas yra visiškas nonsensusas ir nesveikas pacukizmas pirmiausia iš fizikinės pusės dėl didesnės spindulių sklaidos, iš anatomijos pusės dėl blogesnio matomumo (nepainiokite su tariamu geresniu matomumu), iš moralinės pusės dėl didelio kitų žmonių akinimo ir teisinės pusės dėl KET nurodytos mėlynos spalvo panaudojimi, kur juodu ant balto rašoma, kad mėlyna spalva naudotina tik mėlynuose švyturėliuose. O tai, kad 9000 - 12000°K Xenonai rodos šviečią baltai, yra visiškas žmogaus akies atsisakymas skirti spakvas dėl pernelyg didelės šviesos energijos ir tuo pačiu akių dirginimo.
Vokietijoje keliuose leidžiama Xenonų spalva yra protinga ir yra 4000 - 4500°K. To laikosi du pagrindiniai Xenonų gamintojai, gaminantys Xenonus 90% naujų automobilių, - OSRAM ir PHILIPS, dauguma žymių bet mažiau paplitusių gamintojų HELLA ir VALEO, kurių Xenon žibintai statomi į likusius 9%, bei 1% besilaikančių tvarkos ir standartų gamintojų General Electric ir Mazda.
Pvz. PHILIPS ir OSRAM gaminamų Xenonų temperatūra yra 4100° ir yra deklaruojama, kad po 500 valandų veikimo spektras dėl pokyčių lemputėse pasislenka 250°K į mėlynąją pusę, sudarydamas 4350°K.