Paskaitėlių ciklas "Ar žinote, kad..." (Nr.5)

 

 

Paskaitėlė Nr.16:

Citroën sunkvežimiai - 1 dalis


Vakarykštė (2003.11.19) diskusija su Sigiu apie tai, ar gali būti Citromanijaku (ar Citro-fanu) žmogus, vairuojantis ne hidropneumatinį Citroën‘ą, man vėl priminė tai, kad visi šitie Citro-hidro-pneumo stebuklai egzistuoja tik nuo 1954. Ir apart jų Citroën gamino, gamina ir gamins automobilius su normali
a-tradicine pakaba. Taip pat prisiminiau ir savo seną pažadą parašyti šį-bei-tą apie Citroën sunkvežimius. Ačiū, Sigi, už savotišką  priminimą!

_____________________


Taigi, Citroën sunkvežimiai ir autobusai...

Pirmieji Citroën sunkvežimiai pasirodė 1926 metais - rugsėjį Paryžiaus salone pristatytas B15.

Nuo iki tol gamintų Citroën universalios paskirties automobilių B2 bazėje

Boulangere ir Normande skyrėsi tradicine sunkvežimio komponuote, ir tai pirmas Prancūzijos pagalbinis automobilis su uždara kabina B14 mechaninėje bazėje, vežantis 1000kg krovinį (šiuo metu gaminamas "kulniukas" Berlingo veža 500kg krovinį, o universalo Jumper mažiausio varianto maksimali krova 2.9t).

1928 m. pradėtas gaminti C16, lengvas sunkvežimis C6F bazėje (6 cilindrų 2442cc variklis, 45AG/3000apm, 4 bėgių pavarų dėžė), vežantis 1.8t krovinį.

1929 m. pasirodė pirmasis Prancūzijos greitasis sunkvežimis - C61

(6 cilindrų 42AG C6F variklis), vežantis 1.8t krovinį (bendras svoris 3.8t), su pilnai uždara plienine kabina.

1930 m. C61 sunkvežimio keliamoji galia padidinta iki 2t, bendras svoris iki 4t.
1931 m. Levallois gamykloje pagamintas pirmas Citroën autobusas - C6 G1 - su plieniniu kebulu, 6 cilindrų varikliu, 22 sėdimos vietos.

1933 m. rugsėjį C61 pakeičia nauji sunkvežimiai Type 29 ir Type 45.

Type 29 gaminami su 2650cc (53AG) 6 cilindrų varikliu, veža 2.9t krovinį, pakrautas sveria 4.9t. Jo bazėje taip pat buvo gaminamas ir autobusas. Type 45 gaminami su originaliu 4.580cc 73AG 6 cilindrų varikliu, veža 4.5t, pakrautas sveria 7.6t.

1934 m. vietoje Type 29 pradėtas gaminti Type 32.

Kėbulas liko identiškas 29 modeliui, bet jame įrengtas "plaukiantis" 4 cilindrų 3053cc 56AG variklis. Krova buvo 3.2t, pakrauto automobilio svoris 5.2t. Type 45B autobusą pakeitė 45S.


1935 m. sausį autobusas Type 45S, su 29 keleiviais, dalyvavo Monte Carlo ralyje.
1935 m. rugsėjį pradėtas gaminti sunkvežimis Type 23 - pirmasis "kultinis" Citroën sunkvežimis,

11CV, 4 cilindrų 1911cc 42AG Traction Avant variklis, krova 1.5t, pakrautas sveria 3.5t.

Kėbulų gamintojai už kompanijos ribų sukūrė Type 32B autobusą, kuris gamintas iki 1948 m.

 

1936 m. Paryžiaus Autosalone Citroën pristatė pirmus dyzeliu varomus krovininius universalus: 500DI (krova 500kg) ir 850DI (krova 850kg) - bei sunkvežimį 23DI (krova 1.5t), 7CV, aukšto spaudimo netiesioginio įpurškimo 4 cilindrų 1767cc 40AG/3650apm variklis.

1937 m. Paryžiaus Autosalone pristatytas 11CV sunkvežimis, planuojant jo gamybą nuo 1938 m., taip pat dyzelinės sunkvežimių versijos: Type 32 - 4 cilindrų 3053cc 55AG variklis ir Type 45 - 6 cilindrų 4580cc 76AG. 6 cilindrų variklis naudojamas kompanijos sunkiųjų automobilių gamoje iki 1971ųjų.

1940 m., siekiant palengvinti degalų trūkumą, daug pramoninių automobilių buvo pritaikomi naudoti medžio dujas. Citroën pasiūlė ir gamino dujomis varomą Type 45G, su 6 cilindrų 5.138cc 60AG varikliu, vežantį 3.5t krovinį.


Iš visų Citroën prieškariu pagamintų sunkvežimių turbūt labiausiai pagarsėjo Type 23, kurį dažnai galima išvysti ir karinėje foto-dokumentikoje. Netgi "Indiana Jones" serialo serijoje "The Last Crusade" važinėja Type 23 sunkvežimis - epizodas su karine arabu kolona, tankas priekyje.

Tarpukario laikotarpyje Citroën išleido ne tiek daug autobusų, tačiau jų gana daug išleido kėbulines firmos, panaudodamos Citroën šasi.


Citroën sunkvežimiai - 2 dalis


Karo metu Citroën užsiėmė automobilių remontu ir gamino sunkvežimius.
TA ir TUB gamyba buvo nutraukta, TPV (būsimasis 2CV)  prototipai, skirti Paryžiaus salonui, sunaikinti. Trys iš jų buvo paslėpti daržinėje, o vienas, užmaskuotas kaip autokaras, važinėjo po gamyklą ir buvo tobulinamas toliau.

Citroën vadovybė karo metu iš esmės sabotavo vokiečių okupacinės valdžios nurodymus (skirtingai nuo Louis Renault, kuris dėl savo asmeninių savybių aktyviai bendradarbiavo su naciais, todėl po karo buvo teisiamas ir gana paslaptingai mirė kalėjime). Apart kasdieninių darbų, taip pat slapta buvo tobulinamas TPV prototipas, bandant jam pritaikyti pneumatinę pakabą, tačiau po nesėkmės su ja buvo pereita prie hidropneumatinės pakabos kūrimo. Be to, nuo 1942 m. pradėta kurti universali TPV versija, vėliau pavirtusi Type G.

Tuoj po išvadavimo buvo atnaujinta TA gamyba, tačiau tik 11 ir 15-6 modelių, atsisakant 7. Taip pat masiškai gaminami Type 23 ir Type 45

 

sunkvežimiai, kurių tuo metu reikėjo atstatomai Prancūzijai.

1948 m. pasirodė vienas iš populiariausių visų laikų universalių automobilių - Type H,

1.2t keliamosios galios universalus automobilis, dizaino požiūriu vienas baisiausių automobilizmo istorijoje. Jo struktūrinė koncepcija, panaudota dar TUB - šasi su platforma ir gofruoto plieno kėbulu, su 1911cc 50AG/3800apm varikliu. Tarp 1948 m. birželio ir 1981 m. gruodžio pagaminta virš 490.000 H.

Sumažinta Type H versija - Type G

(su padidinto tūrio 475cc 2CV varikliu) serijiniu būdu nebuvo pradėtas gaminti, vietoje jo vėliau pasirodė 2CV versija Camionette (pranc. - sunkvežimiukas).

Tuo pat metu buvo pradėtas gaminti 45 UADI autobusas su 6 cilindrų dyzeliniu varikliu.
1953 m. vietoje Type 45 pasirodė Type 55,

su benzininiu ar dyzeliniu varikliu (76AG). Sverdamas pakrautas 9.300kg, Type 55 veža 5.000kg.

Taip pat pradėtas gaminti 55 UADI autobusas

su 6 cilindrų dyzeliniu varikliu ir suapvalinto užpakalio dizainu. Jame telpa 29 sėdintys keleiviai.

Panaudojant Type 55 kabiną, atliktas Type 23 dizaino modernizavimas - jis tapo panašus į savo didesnįjį "brolį".

1956 m. pradėtas gaminti pirmas 4 ratais varomas Citroën sunkvežimis - Type 46 CDU -

su 6 cilindrų 5181cc dyzeliniu varikliu (95AG), vežantis 5t, pakrauto svoris 9.3t. Metų pabaigoje pradedamas gaminti Type 46 DP UADI

(dyzelinio variklio cilindrai praplatinti nuo 94mm iki 100mm, 5 greičių pavarų dėžė), jo kėbulas identiškas Type 55.

1959 m. Type 47 DIP autobuso kabina pastumiama į priekį, padidinant vidinę erdvę iki 36 keleivių sėdimose vietose (ankstesnėje versijoje tilpo 29 keleiviai).

1963 m. spalį Type 46 ir Type 55 po eilės techninių modifikacijų tampa Type 60

su 6 cilindrų 5183cc benzininiu varikliu (90AG) arba 5183cc dyzeliniu varikliu (86AG) ir gali vežti 5.5t krovinį, pakrautas sveria 9.8t.

1964 m. pradėtas gaminti Type 60 DIP autobusas, su hidropneumatine priekine pakaba ir 36 sėdimomis vietomis.

1965 m. išleidžiami nauji sunkvežimiai - 350 ir 600,

abu siūlomi su benzininiais ir dyzeliniais varikliais. Naujieji sunkvežimiai naudoja DS tipo hidraulinę sistemą stabdžiams su žaliu LHM skysčiu.

350 Type N: 4 cilindrų 2176cc benzininis variklis (82AG), pakrauto svoris 5.990kg.

350 Type ND Series P: 4 cilindrų 3860cc Perkins dyzelinis variklis (80AG), pakrauto svoris 5.990 kg.

350 Type ND Series M: 4 cilindrų 4690cc MAN dyzelinis variklis (76AG), pakrauto svoris 6.250kg.

600 P: 6 cilindrų 5183cc benzininis variklis (118AG), pakrauto svoris 10.300 kg.

600 PD: 6 cilindrų 5600cc dyzelinis variklis (103AG), pakrauto svoris 10.300kg.

Visi sunkvežimiai turi to pačio dizaino kabiną su nedideliais papildomais stiklais apačioje ("akimis"), siekiant vairuotojui palengvinti manevravimą. Teigiama, jog šitokį kabinos dizaino projektą pasiūlė Bertoni ir tai vienas jo paskutinių projektų. Dėl savotiškos išvaizdos šie sunkvežimiai gavo tuo metu populiaraus TV serialo apie Luvro vaiduoklį pagrindinio veikėjo Belphegor vardą.

1966 m. spalį 600P ir PD sunkvežimiai pervadinti 700 PY ir PYD. Pakrautų svoris padidinamas iki 10.990kg, įrengiant galingesnius variklius: 134AG benzininį, 108AG dyzelinį.
1967 m. vasarį pradedamas gaminti universalas 600 PD bazėje: 800 PYD R - cisterna, kurios pilnas svoris 11.900kg. Type 350 pakrauto svoris padidėja iki 6.990kg ir modeliai pervadinami 450 Club ir 450 Confort. Prie 700 serijos pridedamas vilkikas, kuriame įrengtas kompresorius oru aprūpinantis priekabos stabdžių sistemą. 60 DIP autobusas gauna naują vidaus dizainą, kas padidina sėdimų vietų skaičių nuo 36 iki 42.


1968 m. kovą Citroën sunkiųjų universalių automobilių gamyba perkeliama į Venissieux gamyklą, priklausančią Automobiles Marius Berliet, kurio akcijų paketą tuo metu įsigijo Citroën. Šitai sąlygoja vėlesnę kabinos dizaino "modernizaciją", prarandant bet kokį originalumą.

1970 m. pradėtas gaminti Type 350 serijos vilkikas N08. Type 450 pakrauto svoris išauga iki 7.990kg benzininei versijai - dabar jau 530 Club - ir iki 8.000kg dyzelinei, dabar C530 K.

1974 m. Michelin ir Peugeot nutaria sujungti Automobiles Citroën ir Automobiles Peugeot. Berliet palieka Citroën grupę ir suformuoja partnerystę su Saviem Renault grupėje. Tokiu būdu sunkvežimių ir autobusų gamyba su Citroën ženklu baigėsi. Vėliau gaminti C35, C25 ir Jumper yra universalios paskirties automobiliai, sukurti ir gaminti kartu su Fiat ir Peugeot. Apie juos gal kada bus atskira paskaitėlė ;-).

 

Paskaitėlės 1-5   Paskaitėlės 6-10  Paskaitėlės 11-13  Paskaitėlės 14-15  Paskaitėlės 17...


Rubrikėlės autorius - Grumlinas, iniciatorius - Mario.