Paskaitėlių ciklas "Ar žinote, kad..."
Šios paskaitėlės surinktos iš CITRINOS konferencijos. Jos nepretenduoja į
absoliutų tikslumą, tai tiesiog įdomūs faktai iš Citroen'inio pasaulio ;-)
Paskaitėlė Nr.1: Traction Avant kerštas
Pierre Michelin ir Pierre Boulanger, kurie 1935-aisiais išvarė Andre Citroen iš
Javel gamyklos, pasakę "Mesjė, čia jums nebėra daugiau ką veikti", abu žuvo
vairuodami Traction Avant - Michelin 1937-aisiais, Boulanger 1950-aisiais. Tarsi
Traction'as atkeršytų už savo idėjinio tėvo Andre Citroen greitą mirtį po jo
nušalinimo iš pareigų.
Paskaitėlė Nr.2: Citroen ir Titanikas
Kai Andre Citroen pradëjo savo biznį su ševroninėm pavarom, jos tapo labai
populiarios ir buvo naudojamos daugybėje sričių. Tarp viso to, garsiojo "Titaniko"
vairinis mechanizmas taip pat naudojo Citroen pavaras, ir jos veikė puikiai.
Taip puikiai, kad prieš lemtingąją avariją "Titanikas" spėjo pasukti į šoną ir
ledkalnis prarėžė jam šoną, dėl ko laivas prisėmė vandens ir nuskendo. Būtų
pavaros buvę prastesnės - būtų atsitrenkęs tiesiai į ledkalnį, susivarę nosį ir
toliau plaukęs - nors ir nebe toks gražus, ale bent jau virš vandens. ;-) Tokia
yra specialistų nuomonė... Ale užtai dabar neverktume, žiūrėdami jau kažkelintą
filmą apie "Titaniką". ;-)
Paskaitėlė Nr.3: Citroen garantijos
Viena iš Citroen sunkios finansinės padėties 1931/34 priežasčių (apart
pagrindinės - Didžiosios Depresijos) buvo puikūs ir visados vykdomi garantiniai
įsipareigojimai. Kadangi nuo pat 1919-ųjų metų formavosi didžioji Citroen
"tradicija" - "Nė vieno naujo modelio be bug'ų!", tuo metu vyko Rosalie modelio
garantinis servisavimas, kas ėdė nemažai apyvartinių lėšų. Rezultatą žinome visi
- Michelin šeimos sąmokslas ir firmos atėmimas iš Andre Citroen...
Paskaitėlė Nr.4: Michelin sąmokslas
Nuo 192x metų visi nauji Citroen'ai iš pardavimų salonų išrieda tik su Michelin
padangomis! Michelin praktiškai buvo vienintelis Citroen padangų tiekėjas, o
tarpukariu - ir vienas iš pagrindinių Andre Citroen kreditorių. Manoma, kad
būtent jie išprovokavo brolius Osthaimer, tiekusius vairus, kuriems Andre
Citroen nesumokėjo 60.000 frankų (kai jis buvo skolingas milijonus), sulaužyti
kreditorių susitarimą neskandinti Citroen. Firmelė padavë Andre Citroen į
teismą, kuris buvo priverstas pradėti nagrinėti bylą. Tada iš paskos pasipylė
kiti kreditoriai, kad neduokdie neliktų be savo pinigėlių, dėl ko teismas buvo
priverstas priimti nutartį dėl Citroen bankroto. Va tada Citroen kontoroje
apsireiškė Pierre Michelin ir Pierre Boulanger, kurie tiesiu taikymu nuvarė ne
pas Andre Citroen, o į buhalteriją, kur sėdo studijuoti visus popierius.
Pasirodęs Andre Citroen buvo sutiktas žoodžiais "Mesjė, čia jums nebėra daugiau
ką veikti". Taigi: Michelin gavo gerai žinomą firmos pavadinimą (su visais
dealer'iais ir servisais), pilnai rekonstruotą Javel gamyklą, absoliučiai naują
pasaulyje automodelį (Traction Avant - TA) su palyginti nedaug "vaikiškų ligų"
(konstrukcinių defektų).
Moralė: Saugokitės per gerų draugų!
P.S. O apie P.Michelin ir P.Boulanger likimą ryšium su TA žiūrėti Paskaitėlę
Nr.1.
Paskaitėlė Nr.5: 2CV techninė specifikacija
Techniniai reikalavimai, kuriuos TPV (būsimojo 2CV) projektuotojams prieš karą
pateikė Pierre Boulanger, buvo super-paprasti: mažasis masinis automobilis visų
pirma skirtas motorizuoti Prancūzijos kaimą, jis turi vežti 4 žmones ir 50kg
bulvių maišą 50 km/val. greičiu (didesnis greitis neturėjo prasmės dėl
tuometinės prastos kelių būklės). Techninis aptarnavimas turi būti maksimaliai
paprastas. Kiek vėliau šie reikalavimai buvo pakoreguoti - automobilio vidinė
erdvė turi leisti nenusiimti skrybėlės, automobiliu turi būti galima vežti
didelių gabaritų krovinius (tokius, kaip šieno ryšuliai ar ilgos lentos) - todėl
buvo suprojektuotas sutraukiamas stogas ir bagažinės dangtis. Automobilis turėjo
būti toks lengvas, kad fermeris su 3 draugais galėtų jį pakelti ir pernešti per
kliūtį, jei to prireiktų. ;-) Po karo, atnaujinant reikalavimus, buvo numatyta,
kad važiuoklė turi būti tokia, kad ūkininkas galėtų pervežti per suartą lauką
krepšį kiaušinių taip, kad nei vienas kiaušinis nesudužtų. Pirmus 10 serijinės
gamybos metų visi 2CV buvo vienodi, tarsi bjaurieji ančiukai - nudažyti
vienintele pilka spalva. Tik 1959-aisiais spalvų gama buvo papildyta dar viena:
"ledynų žydruma". Ir šis techninio dizaino košmaras per 40 gamybos metų buvo
tiražuotas virš 5 mln. egzempliorių (sedanų 3.5mln., universalų 1.5mln.)...
Paskaitėlės 6-10
Paskaitėlės
11-13
Paskaitėlės
14-...
Rubrikėlės autorius -
Grumlinas, iniciatorius -
Mario.