Paskaitėlių ciklas "Ar žinote, kad..." (Nr.4)

 

Paskaitėlė Nr.14: Mažai žinomas genijus
Dauguma iš mūsų žino tik kelias pagrindines Citroën žmonių pavardes: Citroën, Michelin, Boulanger, Bertoni, Lefèbvre ... Na gal dar vieną-kitą. Tuo tarpu ne vienas, paklaustas kas tai yra Paul Magès, tik gūžteltu pečiais. Tuo tarpu kiekvienas, važinėjantis "santechniniu" (su hidropneumtaine pakaba) Citroën'u, turi kasdien garbinti (arba keikti, priklausomai nuo jo hidraulikos būklės) Paul Magès.

Taigi, Paul Magès (1908-1999). Citroën "santechnikos" tėvas, tas, kuris sukūrė DS hidropneumatinę sistemą.

Jo idėjas atsitiktinai atrado Pierre Boulanger, ir Boulanger buvo jų sužavėtas, netgi kai Citroën techniniai specialistai laikė jas beviltiškomis. Boulanger įdarbino Magès tyrimų skyriuje.
Paul Magès buvo smalsus žmogus, ir jis išstudijavo visą literatūrą apie ratų pakabas, pakabas bendrai ir stabdymo sistemas. Jis suformulavo klausimą sau: "Kaip sukurti pakabą, kuri yra minkšta važiuojant lėtai, ir sukietėja, kai greitis didėja?"
Atsakymas į šį klausimą ir buvo hidropneumatinė pakaba. 1944-aisiais buvo paruoštas 2CV prototipas su paprasta sistemos versija. Automobilis sugedo po 15 minučių. Magès tobulino savo sprendimus ir 1946-aisiais Boulanger, Lefèbvre ir Magès vairavo naują 2CV prototipą - B9 - per "Du long du mur", kančių trasą. Pakaba veikė puikiai! Po šito išbandymo Boulanger nutarė perkelti Paul Magès į DS projekto komandą, kad duoti šiam dideliam ir puikiam automobiliui komfortabiliausią pakabą pasaulyje.
Magès perdarė 1948-ųjų Traction, ir 1949-aisiais buvo paruoštas pirmas B11 prototipas. Po pilnų važiavimo išbandymų entuziazmas liejosi per kraštus. Bet kodėl sustoti ties pakaba? Magès pradėjo kurti vairo stiprintuvą, stabdžius ir pavarų sistemą - visus paremtus centralizuota hidropneumatine sistema. Jis dirbo greitai ir naudojo paprastas priemones tikslui pasiekti. Tik vienas dalykas, "Pėdalo", mažas grybo formos stabdis buvo perdaug modernus netgi Lefèbvre. Tačiau, kai vairuotojas-bandytojas stebuklingo stabdymo metu išgelbėjo dviejų vaikų gyvybes, vadai pasidavė.
1955-ųjų spalio 5 d., trečiadienį, 8.00 ryte, DS užvestu motoru stovėjo už didžiulių Quai de Javel vartų. Tai buvo pirmas kartas, kai DS turėjo išvysti pasaulį už fabriko ribų. Tai buvo Salon D'Automobile de Paris diena. André Lefèbvre nutarė, kad būtent pats Paul Magès turi vairuoti labiausiai moderniško dizaino automobilį su tobuliausia pakabos sistema - amžiaus automobilį.

 

Paskaitėlė Nr.15: Traction Avant (TA)

Traction Avant (TA), pradėtas gaminti 1934aisiais, tapo vienu iš esminių lūžių automobilizmo istorijoje - pirmas serijinis priekiniais varomais ratais automobilis už PRIEINAMĄ kainą. 1934 metais Paryžiaus salone buvo pristatytas bazinis TA modelis 7CV, kiek vėliau pakeistas 7A. 1935 metais sukurtas padidintas modelis 11CV. Šie du modeliai, gaminti iki Antrojo pasaulinio karo pradžios, buvo pagrindiniai Citroen tuo metu gaminti automobiliai.

Tačiau dabar jau praktiškai pamiršta, jog 1934ųjų Paryžiaus salone buvo pristatytas automobilis, pagal Andre Citroen užmanymą turėjęs tapti Citroen flagmanu. Tai buvo TA 22CV, dar vadintas "Super Traction". Kaip matyti iš pažymėjimo 22, tai buvo "dvigubas" 11. Standartinis  1.911cc variklis turėjo būti pakeistas 8V cilindrų 3.822cc "monstru". "Turėjo", nes Salone demonstruojami auto buvo užrakintais kapotais. Visuomenei pateiktos variklio nuotraukos rodė medinį maketą. Automobilis turėjo pasiekti tuo metu didžiulį serijiniam auto 140km/val greitį.

 

   

 

Šie trys modeliai: 7, 11 ir 22 - turėjo suformuoti pilną modelių gamą - nuo paprasto 7 iki liukso 22. Deja, iškilo didžiulės problemos su 22CV pastovaus greičio jungtimis ("granatomis"), kurių nėjo taip lengvai išspręsti, o tuo metu Citroen valdymą perėmusi Michelin šeima nenorėjo eikvoti papildomų pinigų. Todėl 22CV prototipai buvo perdaryti į 11CV ir parduoti.
Prie prašmatnesnės mašinos idėjos buvo grįžta 1938aisiais, ka
i buvo išleistas TA 15 Six (arba 15-6), taip vadintas dėl 6 cilindru 2867cc variklio, pasiekiantis 130km/val greitį. Šis modelis ir tapo Citroen flagmanu iki 1955ųjų.
Po karo buvo atnaujinta tik 11CV ir 15-6 gamyba. Įdomu tai, kad pirmoji hidropneumatinė pakaba serijiniu būdu buvo
panaudota 1954ųjų modelyje 15-6H, o sukaupta patirtis panaudota DS kūrime. Tuo tarpu DS19 "atsilygino" 15-6 gamybos nutraukimu 1955aisiais. Modelis 11 buvo gaminamas iki 1957ųjų, kai jį pakeitė ID19.
 

 

Paskaitėlės 1-5   Paskaitėlės 6-10  Paskaitėlės 11-13  Paskaitėlės 16...


Rubrikėlės autorius - Grumlinas, iniciatorius - Mario.