Paskaitėlių ciklas "Ar žinote, kad..." (Nr.3)

Šios paskaitėlės surinktos iš CITRINOS konferencijos. Jos nepretenduoja į absoliutų tikslumą, tai tiesiog įdomūs faktai iš Citroen'inio pasaulio ;-)


Šios trys paskaitėlės inspiruotos konfoje pasirodžiusių užklausimų apie Citroen modelių pavadinimus

POP: Apie modelių pavadinimus. Imam AX, BX, CX, XM. Pirma raidė iš principo reiškia dydį/klasę taip? o ką reiškia "M" 
raidė XM'e? "X" - BX'e
grumlinas: Pirma raidė NEreiškia dydžio/klasės. O va "X" - tikrai "firminė" Citroen raidė ;-) Kitų raidžių reikšmes su laiku paaiškinsiu (kiek galėsiu ;-)
POP: O "C" C5 reiškia Citroen?
Taip, šiuo atveju reiškia būtent "Citroen". Kodėl "šiuo atveju"? Žr. toliau ;-)
POP: Žodžiu gal galima paskaitėlę modelių pavadinimų tematika. Ačiū
grumlinas: Patys kalti - prisiprašėt ;-))))

Paskaitėlė Nr.11: Citroen modelių pavadinimai prieš karą
Taigi, pradedam:
Kai 1919 Andre išleido savo pirmąjį auto, jį pavadino super-paprastai: "10CV Type A". Čia 10CV reiškė apmokestinamas arklio jėgas*, o "Type A" - tiesiog "tipas A". Manyčiau, jog tokiam pavadinimui didžiulę įtaka turėjo Henry Ford'o gamintų auto modelių įvardinimai viena raide (Andre buvo aistringas Ford'o gerbėjas ir pasekėjas).
1921 pasirodęs antrasis auto irgi buvo pavadintas paprastai "9CV Type B2". Nors auto buvo žymiai geresnis už Type A, tačiau jo vertinimas jau buvo žemesnis (modelio A "pribambasai" tapo modelio B standartu). Skaitmens 2 kilmė niekur nepaaiškinta ;-( Tačiau šis modelis buvo leidžiamas kelių versijų: B2, B10, B12, B14, B18. Aš turiu ASMENINĘ šių skaitmenų teoriją **
1922 pasirodęs trečiasis auto tam tikra prasme yra labai svarbus - tai buvo tarsi 2CV senolis, kadangi tai turėjo būti labai pigus paprastas 2vietis auto. Jis buvo pavadintas "5CV Type C", tačiau gana dažnai jis vadinamas tiesiog "Citroen 5CV". Po metų, išleidus 3vietę versiją, ji buvo pavadinta Type C3, o modernizuota 2vietė versija pervadinta Type C2. Taigi, šiandieniniams įtarinėjimams apie "C" raidės pavogimą iš Audi ar MB nėra pagrindo, greičiau atvirkščiai ;-) 3vietė versija dar dažnai vadinama "Trefle" ("dobilo lapas") dėl savotiško sėdynių išsidėstymo: 2 priekyje, trečioji už jų per vidurį.
1926 prasidėjo Citroen krovininių auto istorija, išleidžiant universalą B15 (B14 bazėje). Krovininių Citroen auto istorija irgi turbūt taps atskiros paskaitėlės tema, nes ji yra ilga ir didinga (prie progos priminkit, ką prisižadėjau, bo mano atmintis ilgiau 5min. nelaiko ;-).
1928 išleisti 2 nauji modeliai: AC4 ir AC6. Cia "AC"="Andre Citroen"/"Automobiles Citroen", o 4 ir 6 - variklio cilindrų skaičius. Šie pavadinimai greit pavirto C4 ir C6.
1932 pasirodo nauja trijų modelių serija sąlyginiu "Rosalie" pavadinimu: "Citroen 8, 10, 15". Čia skaitmenys reiškia CV dydį. Dažnai galima rasti šiuos modelius užrašytus kaip "Rosalie 8, 10, 15".
1934 yra epochiniai - pasirodo nauja trijų modelių serija SĄLYGINIU "Traction Avant" (TA) pavadinimu: "Citroen 7, 11, 22". 1938 prie jų prisidėjo "Citroen 15-Six" arba "Citroen 15-6". Citroen 22 turėjo tapti super limuzinu su V8 motoru (deja, Michelin šį projektą nužudė prototipo stadijoje), o Citroen 15-Six turėjo 6 cilindrų motorą (todėl ir "six" arba 6). Be abejo, čia turėtų kilti galingas Citroen fanų klyksmas "Kodėl TA yra sąlyginis pavadinimas!?" Ogi todėl, kad TA iš esmės buvo logotipas, reiškęs priekinį varomą tiltą. To meto Citroen reklamose TA yra ir 2CV, ir TUB ;-) Kai kur sutinkamas sąlyginis pavadinimas "Traction 7, 11, 15-6".
1938 pradėtas kurti TPV (Toute Petite Voiture - mažas automobilis - jo sukūrimo priešistorė irgi verta atskiros paskaitėlės) 1948 išvydo pasaulį kaip 2CV. Įdomu tai, kad kai kurie 2CV universalo Camionette variantai buvo vertinami 3CV, o dviejų variklių 4x4 Sahara - 5CV.
IŠVADA: prieškario laikotarpiu raidė "C" nereiškė "Citroen", greičiau tai buvo Type C palikimas.
* nepainioti apmokestinamų arklio jėgų (CV) su variklio galingumo arklio jėgom! CV iš esmės yra koeficientas, pagal kurį skaičiuojami mokesčiai priklausomai nuo mašinos variklio galingumo ir įrangos prašmatnumo. Pvz, automatinė pavarų dėžė prideda 1 CV palyginti su mechanine.
** (c) grumlinas - skaitmenys nepriklausomai nuo raidžių reiškia modelio eilės numerį visoje Citroen auto sekoje nuo pradžių pradžios. Šie numeriai praktiškai nepersidengia, į jų tarpus "įlenda" sunkvežimiai, autobusai ir kariniai Citroen pusvikšriai (reiks kada ir apie juos paskaitėlę pavaryt ;-)

Paskaitėlė Nr.12: Citroen modelių pavadinimai po karo iki CX
Taigi, karas baigėsi, Citroen vėl pradėjo masinį eglučių auginimą.
TPV įpėdinis, pavadintas 2CV, pasirodė 1948. 2CV turbūt yra mažiausias apmokestinamų arklio jėgų skaičius. Vienas iš įdomesnių 2CV variantu - 4x4, su dviem motorais 2CV Sahara. 1969 2CV šeima skilo į dvi pošeimes - 2CV4 (435cc motoras) ir 2CV6 (602cc motoras)
1955 išleistas revoliucinis DS pradėjo savo gimimą dar prieš karą kaip AX (auto buvo skirtas užpildyti tarpą tarp TPV ir TA, tačiau pavadinimas nieko bendro su "kultiniu" AXu neturėjo ;-), vėliau VGD (Voiture a Grande Diffusion - "plačios gamybos auto"), o 1950 - "Projet D". Tarp kitko - kalbos apie tai, jog DSas - pirmas auto su kultine hidropneumatine pakaba yra gerokai perdėtos - 1954 išleistas Traction 15-6H su užpakalinių ratų hidropneumatine pakaba, kas leido patikrinti idėją serijoje. Na bet DS kulto garbintojams negadinsime nuotaikos tokiomis smulkmenomis ;-)
Kalbant apie "DS", yra randama minčių, jog tai santrumpa nuo DeeSe ("dievaitė"), tačiau tai greičiau fantazijos post-factum. Analogiškai su supaprastintu DS variantu "ID" - IDee ("mintis, idėja"). Bet kokiu atveju, patikimų šaltinių, paaiškinančių "S"* ir "I" raides man kol kas nepavyko rasti... 1968 modelis ID pavirto "D Special" ir "D Super". Šeštame dešimtmetyje Citroen kūrė "D Sport" arba "DS Sport" ("Projet S"), kuris, nors taip ir neišėjo į seriją, tačiau inicijavo SM.
1955-56 buvo sukurta visa eilė eksperimentinių neserijinių modelių, pažymėtų "C" raide: C1..C10. Taip kad Audi ir MB vėlgi turėtų mokėti autorystės mokestį ;-)
Tik 1961 didžiulė rinkos niša tarp "ubaguvkės" 2CV ir "limuzino" DS/ID buvo užpildyta pagal "Projet M" sukurtu "vidutinioku" Ami 6 ("meilė" itališkai), vėliau Ami 8 ir Ami Super. Ami 8 bazėje 1970 sukurtas eksperimentinis auto M35 su Wankelio motoru.

1967 buvo užpildyta niša tarp 2CV ir Ami, išleidžiant Dyane. Dėl nedidelių lėšų praktiškai tai tebuvo 2CV perdirbimas. Manoma, jog šis pavadinimas yra kiek pakeistas prie Citroen prijungto Panhard&Levasseur 1947 modelio Dyna pavadinimas, nes būtent Panhard inžinieriai kūrė Dyane, skirtą "nukalti" Renault 4 (reiks kada apspjaudyti šitą 2CV plagiatą ;-(, kuris tuo metu atiminėjo rinką iš 2CV. Dyane universalas - Acadiane, tačiau šio žodžio kilmė man kol kas nežinoma. 1968 išleisti Dyane 4 (435cc motoras) ir Dyane 6 (602cc motoras).
1968 pasirodė 2CV Sahara pakaitalas Mehari ("vienkupris kupranugaris" arabiškai).
Šeštas dešimtmetis būdingas aibe ne visada sėkmingų projektų, kai Citroen bandė užimti įvairias auto-rinkos nišas:
Projet C60 - labai įdomus vidutinės klasės auto modelis, panašus į DS ir Ami hibridą (čia vėlgi sutinkame magiškąją "C" ;-)
Projet F - numestas, tačiau būtent jis privedė Citroen prie antrojo bankroto - buvo užsakyta ir apmokėta technologinė įranga šio modelio gamybai. Būtent tada Michelin pasiūlė Peugeot šeimynai perimti Citroen, įkuriant PSA. O būtent "Projet F" turėjo būti ne mažiau ryškus ir revoliucinis kaip DS - pirmas serijinis auto su Wankel motoru (kurtas kartu su NSU). Įdomi buvo ir hatchback koncepcija, aplenkusi laikmetį. Deja, būtent su motoru gavosi "kliurka", todėl teko nurašyti milijardus frankų :-( Paguodai galima pasakyti, jog visi skirtingų firmų sukurti Wankel motorai yra "kliurkini".
Projet G - 1970 išsivystė į GS*, vėliau į GSA**. Įdomus yra 1974 GS Birotor su dviejų kamerų Wankel motoru. GS tam tikra prasme yra BX senolis, tačiau jo tikruoju palikuoniu pagal klasę reikėtų laikyti ZXą, o "anūke" - Xsarą. Tačiau, jei GS/GSA turėjo hidropneumatinę pakabą, tai ZX - nebe, siekiant sumažinti auto kainą.
1970 išleistas kultinis SM ("Sport-Maseratti") su V6 varikliu, kurį konstruoti padėjo Maseratti. Įdomi variklio kubatūra 2670cc, kadangi tuometinėje Prancūzijoje didesni nei 2.8ltr motorai buvo labai apmokestinami. Šis auto vežiojo Prancūzijos prezidentą, dalyvavo rali, tačiau dėl naftos krizės sumažėję pardavimai Peugeot šeimai leido nužudyti šį technikos šedevrą. Turėkime omenyje - Peugeot'ai niekados neturėjo, neturi ir neturės noro laikyti po šonu potencialų konkurentą, todėl Citroen egzistuoja tik todėl, kad neša pelną į Peugeot familijos kišenę :-(
Įdomu tai, kad "vidutiniokas" GS pelnė "1970 metų auto" titulą, nugalėdamas "ekskliuzyvą" SM ;-)
1974 išleistas CX ("Projet L" rezultatas), kurio pavadinime yra magiškoji raidė "X", beveik porai dešimtmečių tapusi firmine Citroen raide. Pažymėjimas Cx reiškia aerodinaminį koeficientą - kuo mažiau, tuo geriau. Tačiau nereikėtų turėti iliuzijos, jog CXo Cxas yra pats geriausias. Jau tuo metu GSA turėjo geresnį Cx, tačiau CXas dėl savo "ekskliuzyvumo" turėjo būti CXas ;-)
* (c) grumlinas - dėl raidės "S" modeliuose DS, GS/GSA - tai nuo žodžio "seriale" - "serijinis". Yra buvęs G Special, kas lygtai patvirtina tą teoriją.
** (c) grumlinas - dėl raidės "A" modeliuose GSA ir LNA - tai nuo žodžio "avance" - "patobulintas"

Paskaitėlė Nr.13: Citroen modelių pavadinimai nuo CX iki šiol
Taigi, 1974. Antroji krizė Citroen istorijoje. Tik šįkart Michelin familija po 40 metų skiriasi su savo grobiu Peugeot'ų familijos naudai... Tačiau akcijų dalį naujame PSA koncerne pasilieka :-\ Liūdna naujiena - SM mirtis. Citroen didelių modelių gamoje belieka tik CX. Vėlgi, kaip TA istorijoje - nugalėtojas gauna naują auto modelį su išgaudytais bug'ais.
Prasideda šlovingos "X" raidės epopėja, užsibaigusi ~2000. Pirmoji "X" kregždė - CX. Gi kalbėti apie pirmosios raidės kaip "X" modelio klasės žymėjimą yra nekorektiška, nes auto išsidėsto taip:

AX - ZX* - BX - CX/XM
Citroen vedybos su Peugeot'u priverčia Citroen perdaryti "Projet VD" ("Voiture Diminuee" - "sumažintas auto") į Peugeot 104 maksimalų panaudojimą vietoje pradžioje numatyto FIAT 127. Iš "Projet VD" gimsta 3 auto:
1976 - LN - grynas P104 Coupe, tik idėtas Citroen motoriukas. Kiek vėliau modelis patobulintas į LNA**.
1978 - Visa - P104 kėbulas su Citroen motoriuku ir pilnai Citroen vidumi. Visa bazėje sukurtas "kulniukas" C15**. 1981 pasirodžiusi Visa II jau turėjo mažai ką bendro su P104.
1984 - Axel - Rumunijos firmos Oltcit gaminys pagal Citroen licenciją
1978 - FAF("Facile a Fabriquer, Facile a Financer" arba "Lengva gaminti, lengva finansuoti") sukurtas 2CV bazėje, tačiau dar paprastesnis gamyboje, nes skirtas gaminti Portugalijoje komponentų pavidalu ir baigti rinkti garažiuko sąlygomis Afrikos šalyse.
1982 - antroji "X" raidė - BX. Prasidėjęs kaip "Projet XB", serijoje pavadinimas apsivertė. Kai kas mano, kad BXas pakeitė GS/GSA, tačiau oficiali Citroen istoriografija teigia, jog BXas įsiterpė tarp GSA (gaminto iki 1986) ir CX. Tuo tarpu Citroen visąlaik nutraukdavo senųjų modelių gamybą naujųjų naudai. Tik Break tipo senieji kėbulai būdavo gaminami, kol po ~2 metų būdavo sukuriami naujieji Break kėbulai.
1986 - AX (ex. "Projet S9"), pakeitęs Visa. Įdomu tai, jog šis modelis iš esmės lėmė legendinio 2CV gamybos nutraukimą, kadangi AXo pardavimai ėmė viršyti 2CV pardavimus.
1988 - Activa, 1990 - Activa 2, 1994 - Xantia Activa, kurių pavadinimuose atspindėta "hydrACTIVE" sistema - tai buvo pionieriškos šios srities mašinos.
1989 - XM***. Iki jo vede ilgos studijos per "Projet V-80"..."Y-30"
1991 - ZX (ex "Projet N2"). Šis modelis, įsiterpęs tarp AX ir BX, pratęsė GS/GSA eilę, tačiau jau be hidropneumatinės pakabos, kuri buvo per brangi mažojo šeimos automobilio "a la golf" rinkos segmento auto. Kaip pažymėjo tuometinė spauda, Citroen vardan tradicinio konservatyvizmo atsisakė keistumo. Šis modelis paskutinis dviraidėje "X" sekoje, po jo prasideda "prasmingi" ilgesni pavadinimai su "X" raide.
1993 - Xantia (ex. "Projet X1"). Kaip jau rašiau, "Xanthos" graikiškai reiškė vieną iš Achilo geltonų žirgų, kurie Senovės Graikijoje buvo grožio sinonimas. Todėl kai kada sutinkamas traktavimas "gražuolė". Tai pirmasis ilgas "X" pavadinimas.
1994 - Jumper. Šis krovininis auto, kilęs iš C25, gamintas kartu su Peugeot (Boxer) ir Fiat (Ducato), pavadinime nešė tiek agresyvumą ("vabzdys-šoklys"), tiek darbštumą ("darbinis chalatas").
1994 - Evasion (ex "Projet U80") - "išsisukinėjimas, apėjimas". Čia su prancūzišku humoru buvo tarsi parodijuotas Renault Espace pavadinimas. Vėliau Evasion virto C8. Įdomu tai, kad 1981 Matra sukūrė projektą P18, ir pasiūlė PSA, tačiau jis buvo atmestas. Tada Matra kreipėsi į Renault, kurie įvertino galimybę ir Espace nukariavo Europos vienatūrių rinką. PSA liko "ant ledo", kadangi Evasion nepajėgė išstumti Espace. Anglakalbėse rinkose Evasion žinomas kaip Synergie (nuo "sąveikavimas").
1994 - Xanae (kol kas niekur neradau vertimo) Šis modelis buvo Picasso koncepcinis prototipas.
1995 - Jumpy, sukurtas Evasion bazėje - "šoklys" atspindėjo jo paskirtį - skubiai pervežti nedidelius krovinius. Deja, ir šis projektas buvo finansinė "kliurka".
1996 - Saxo (ex. "Projet S8"). Vėlgi su prancūzišku dviprasmiškumu - kilmė gali būti nuo "saxon" - "saksiškas, prasčiokiškas", tiek nuo "saxophone" - "saksofonas". Labai įdomi xminde's teorija, jog "saxo" yra užuomina į "sexo", nes reklaminė kampanija buvo gana seksualizuota. Dažnai sutinkamas teiginys, jog Saxo yra P106 su <<. Tas beveik teisybė, kadangi tiek P106, tiek Saxo sukurti AX bazėje ;-P
1996 - Berlingo**** Kai kada buvo teigiama, jog tai nauju pavidalu atgimęs 2CV. Sukurtas P306/ZX bazėje, jis niekuo nesiskiria nuo brolio-dvynio Peugeot Partner.
1997 - Xsara - Babilono karalienės/carienės titulas. Šis modelis įsiterpė tarp Saxo ir Xantia, tarsi pakeisdamas ZX, tačiau kiek 
didesnis. Xsara bazėje sukurtas Picasso, kurio pavadinimo kilmė rodo garsiojo dailininko autografas ant kėbulo. Picasso naudoja Xsara mechaninę dalį, tačiau tai yra vienatūris.
2001 - C5 ("Projet X4" - X41 - Berline, X42 - Break). "X" raidės era baigiasi, prasideda "C" era. O gal greičiau grįžta? ;-)
2002 - C3, įsiterpęs tarp Saxo ir Xsara. Parodytas kaip konceptas 1998, jis tapo serijinis. Jo bazėje išleistas C3 Pluriel ("plurus" - "daugybinis" dėl daugiafunkcionalumo), 1999 buvęs konceptu.
2002 - C8, pakeitęs Evasion/Jumper. Gaminamas ir kaip P807, Fiat Ulysse, Lancia Zeta.
2003 - C2 ("Projet T2"), pakeitęs Saxo. Ironiškai pavadintas "Twingoen"
Planuojamas C4, kuris pakeis Xsara.
Tokiu būdu, dabar Citroen modelių gama būtų:
C2 - C3 - C4 - C5 - C6 - C8
Palikti rezerve C1 ir C7. Galbūt, C7 bus Berlingo pamaina. Naujausiomis žiniomis, C1 paskirtas bendram su Toyota mažajam automoiliui, o C7 rezervuotas ekskliuzyviniam coupe C6 bazėje (pastaba 2003.07.23)
Bet kokiu atveju, Citroen perėjo nuo tikrinių pavadinimų, naudotų beveik visą dešimtmetį, prie paprasto užrašo iš "C" ir klasės numerio. Išseko fantazija? PSA politika?, nes Peugeot taip ir nesugebėjo/nenorėjo nei vieno savo lengvojo automobilio modelio pavadinti kokiu nors įdomesniu pavadinimu. Manyčiau, jog po penketo metų, kai ateis modelių keitimo metas, "C" sistema turėtų keistis.
* (c) grumlinas - ZX gavo šį pavadinimą todėl, kad tai buvo paskutinis tokio žymėjimo auto. Analogiškai to meto Citroen beveik geriausia komplektacija buvo TR (TreRiche - "turtinga"), o geriausia - TZ (kadangi Z - paskutinė abėcėlės raidė).
** (c) grumlinas - "C" raidė čia reiškė ne "Citroen", o greičiau "Cargo" ("krovininis") ar "Commerciale" ("prekybinis"), nes šioje "C" serijoje be C15 dar buvo išleisti universalai C25 (1982, Fiat Ducato ir Peugeot J5), C35 (1974, kartu su Fiat (Fiat-242)), C32 (sumažintos krovos C35 variantas), C45 (C32/C35 variantas Šveicarijai)
*** pagal logiką šis modelis turėjo vadintis MX. Ir kaip nebūtų keista, kai kur tenka sutikti tokio pavadinimo panaudojimą. (c) grumlinas - "M" kilo nuo "magnificient" ar kažko panašaus, norint parodyti šio auto prašmatnumą. O raidės irgi (pagal xmindes teorija, kuriai aš ASMENIŠKAI pritarčiau) buvo sukeistos, siekiant kažkiek pratęsti ryšį su SM. Kitas dalykas - maždaug tuo metu JAV kūrė balistinę raketą MX, ir IMHO buvo siekiama išvengti asociacijų - prancūziškas "patriotizmas".
**** (c) grumlinas - pavadinimas kilęs nuo keleivinio kėbulo tipo Berline, norint parodyti, jog krovininis auto gali būti ir keleivinis.

Paskaitėlės 1-5   Paskaitėlės 6-10   Paskaitėlės 14-..


Rubrikėlės autorius - Grumlinas, iniciatorius - Mario.