Paskaitėlių ciklas "Ar žinote, kad..." (Nr.7)
Paskaitėlė Nr.18:
Truputis apie modelių žymėjimą
Kartkartėmis forume iškyla klausimų apie senesniųjų Citroën modelių (pagrindinai
AX, BX ir CX) žymėjimą. Kadangi manasis BX TRD TURBO Tecnic jau
iškeliavo į dausas, kur sferos amžinai pripūstos, o LHM liejasi laisvai, tai jo
atminimui nutariau surašyt šį bei tą apie tuos žymėjimus.
Kaip pavyzdį paimsime modelį BX, tačiau pagrindiniai principai galios ir
senesniam CXui, ir jaunesniam AXui.
Citroën nebuvo labai sistematiškas BX modelių žymėjime. Buvo trys baziniai
varikliai - 1360cc, 1580cc ir 1905cm. Be to, dar buvo 1769cc dyzeliai
(atmosferinė ir turbininė versijos) ir kai kurios 1000-1100cc mutacijos.
Raidinis-skaitmeninis žymėjimas ant užpakalinio dangčio rodo variklio tūrį ir
įrangos lygį. Skaičiukai dažniausiai susieina, o va raidės kiek supainiotos ;)
Versijos su varikliais 1360cc žymimos BX 14, 1580cc - BX 15/16, 1769cc - BX 17,
1905cc - BX 19.
Raidelės aprašytos apačioje pateiktoje lentelėje. R (RD) reiškia mažiausiai
įrangos turinčias versijas, TR (TG, TZ) - daugiausiai.
Keletas įdomybių:
- aukščiausias įrangos lygis buvo 19 TZS ir 19 TZI (iš tikrųjų modeliai GTi ir
TRZ/TZI buvo praktiškai su tokiu pačiu varikliu, skyrėsi tik pakaba - GTi pakaba
buvo "kietesnė"/sportiškesnė - ir keliom įrangos smulkmenomis.
- modeliai su galingesniais varikliais buvo komplektuojami geresne įranga, todėl
tokių modelių kaip BX 19 S/TS ar 19 RS nėra (tačiau 19 RI buvo pardavinėjamas
Austrijoje).
- Britanijos rinkoje buvo naudojama raidė "X": BX 17 TXD turbo.
- buvo pagaminta daugybė specialių/ribotų serijų, pavadintų vardais: Athena,
Cannes, Classic, Digit, Elegance, Halley, Hurricane, Image, Leader, Millesime,
Pallas, Prestige, Preview, Selection, Sport, Tecnic ir daug kitų. Kai kurios
nebuvo labai ribotos (pagaminta beveik 16000 Leader, beveik 7500 Sport).
- dyzeliniai modeliai prisilaikė tos pačios sistemos: D, TD ir RD mažiau įrangos
turintiems modeliams, TRD (DTR Didžiojoje Britanijoje dėl sąskambio su turd -
mėšlas) ir TDG su geresne įranga, o TZD pačiame viršuje, taip pat pridedant
žodį TURBO turbodyzeliams žymėti.
Įrangos lygiai |
||
T (nuo 1989) |
|
Standartinė įranga* |
R |
Riche |
Antras įrangos lygis: dalinama galinė sėdynė, užpakalinio stiklo apipurškimas ir valytuvas* |
TR |
Tres Riche |
Vidutinis įrangos lygis: du/keturi elektriniai langai, tvido sėdynės, plastikinis langelis galiniame statramstyje, ir t.t.* |
TX (tik Didžioji Britanija) |
Extra |
Aukštas įrangos lygis* |
TZ |
Paskutinė abėcėlės raidė |
Aukščiausias įrangos lygis: keturi elektriniai langai ir veidrodėliai, veliūrinės sėdynės, priekiniai priešrūkiniai žibintai, distancinis centrinis užraktas ir t.t.* |
* Kadangi yra daug daugiau papildomų aksesuarų, tai Citroën ne visada nuosekliai laikėsi apibrėžimų ir aksesuarų kiekis gali skirtis (tiek daugiau, tiek mažiau). |
||
Variklių žymėjimai |
||
E |
Économique |
> Mažo tūrio variklis 1360cc. Taip pat sumažintos galios 1580cc variklis. |
S |
Sportive |
Galingesnis 1580cc variklis. Dviejų sekcijų karbiuratorius Solex arba Weber. |
GT |
Gran Turismo |
Galingiausias 1905cc variklis. |
I |
Fuel injected |
Visi benzininiai varikliai su įpurškimu. |
D |
Diesel |
Visi dyzeliniai varikliai. Turbodyzeliai žymimi užrašu TURBO ant lentelės. |
Kai
kalbame apie įrangą/aksesuarus, tai jų yra nemažai. Šis tas iš to sąrašo:
- elektriniai priekiniai langai
- elektriniai priekiniai ir galiniai langai
- elektrinis dešinysis veidrodėlis
- elektriniai abu veidrodėliai
- centrinis užraktas be distancinio valdymo su dviem varikliukais
- centrinis užraktas su distanciniu valdymu su dviem varikliukais
- centrinis užraktas su distanciniu valdymu su vienu varikliuku (tik vairuotojo
durys)
- informacinis displėjus po apšildymo valdymo skydeliu (pvz., informuoja apie
neuždarytas dureles ir pan.)
- vairuotojo ir keleivio sėdynės tik su reguliuojama atrama (bazinės versijos)
- vairuotojo sėdynė su papildomu pasostės valdymu, keleivio - paprasta
- abi sėdynės su pasostės valdymu
- galinė dalinama sėdynė su porankiais
- galinė ištisinė sėdyne su porankiais (bazinės versijos be porankių)
- elektrinis stoglangis - kaip priedas kitokia lubų apdaila su puikia lempa
žemėlapių skaitymui
- versijos su stoglangiu dažniausiai su centriniu užraktu (tačiau ne visados)
- versija su distanciniu centriniu užraktu, tačiau be stoglangio turėjo
skurdesnę lubų apdailą ir prastesne lempa
- prietaisų skydelio apšvietimo ryškumo reguliavimas
- versija su tachometru - skaitmeninis laikrodis lentynėlėje per skydelio vidurį
- priešrūkiniai halogenai
- pašildomos priekinės sėdynės
- klimatizacija
- vairuotojo porankis
- žalsvi/rusvi langai
- juoda vidaus apdaila
- keturių stipinų vairas (dažniausiai GTi)
- galinio stiklo valytovas (visos aukštesnės už standartinę versijos)
- priešsaulinė užuolaida bagažinėje, uždengianti galinį langą
- šoninės užuolaidos gale (retai)
- apatinė užrakinama daiktadėžė prieš keleivį (visos aukštesnės už standartinę
versijos)
- apatinės daiktadėžės apšvietimas
- vidaus apšvietimas, atidarius bet kurias duris - kai kurios versijos tik
priekinėms durims
- elektra valdomų veidrodėloių šildymas
- lempų apipurškimas (skandinaviška versija)
- akumuliatoriaus pakrovėjas nuo 220V (skandinaviška versija)
- užpakaliniai pogalviai
- veliūriniai apmušalai ir gilesnės sėdynės (versijos GTi ir Image)
- BX19 16V versija turėjo dešinę gilesnę sėdynę su veliūriniu apmušalu
- platesni užpakaliniai sparnai ir slenksčiai (versija BX19 16V)
- ausinių lizdai galiniams keleiviams
- turtingesnis prietaisų skydelis (analoginės variklio temperatūros ir tepalo
spaudimo rodyklės - versija GTi)
- ABS
- vairo stiprintuvas
Paskaitėlės 1-5 Paskaitėlės 6-10 Paskaitėlės 11-13 Paskaitėlės 14-15 Paskaitėlės 16 Paskaitėlė 17
Rubrikėlės autorius -
Grumlinas, iniciatorius -
Mario.